Annons

Leksand Sommarland storsatsar

zoom Martin Erkenborn
Martin Erkenborn
NYHETER: Leksand Sommarland investerar 20 miljoner i nya pooler och miljöer. Vi har pratat med Vd Martin Erkenborn om gästförväntningar, besöksrekord och om att driva nöjesparken som firar 40 år.
Annons

De nya investeringarna i jubilerande Leksand Sommarland ska vara färdiga redan till nästa års sommarsäsong. Det blir en milstolpe för nöjesparken som idag består av 48 attraktioner, inklusive det vattenland som snart får sig en rejäl make-over.

– Vi fyller 40 år i år och vårt nuvarande vattenland firar 35 år så det har hängt med ett tag samtidigt som just vattenlandet enligt våra kundundersökningar är den absolut största anledningen till att man besöker Leksand Sommarland, säger Martin Erkenborn.

Vad har ni för förväntningar på investeringen?

– Med en, med våra mått mätt, mycket omfattande investering på 20 miljoner där vi bygger nya pooler, nya miljöer och skapar en helt ny upplevelse för våra gäster hoppas vi såklart öka gästnöjdheten hos våra återkommande gäster. Men också att få en möjlighet att välkomna nya och fler gäster till oss och till Dalarna.

Brett utbud av vattenaktiviteter

Det nya poolområdet ska bland annat resultera i en aktivitetspool med sexåringar upp till trettonåringar som målgrupp, en ny småbarnspool med fokus på gäster upp till fem år samt en så kallad strandpool man kan vandra ner i.
First Camp förvärvade Leksand Sommarland för ett par år sedan och sedan dess har flera nya investeringar påbörjats som exempelvis 20 miljoner ytterligare till en ny stugby på Leksand Resort och Camping. Och det är inte de enda förändringarna som genomförts de senaste åren.

– Det har investerats i fler attraktioner och gästerna uppskattar vårt breda utbud, från höghöjdsbanor, zipline, fritt-fall och slänggungor till vattenrutschkanor, pooler och andra vattenaktiviteter, säger han.

Hur har det sett ut med besöksantalet de senaste åren?

– Vi gör denna sommar vår tredje bästa sommar någonsin med 147 000 gäster och sett över snittet av flera säsonger de senaste åren har vi haft en snittökning på över 20 procent.

Vad har ni sett att besökarna förväntar sig?

– En av de största förändringarna för parken handlar om de ökade förväntningarna från våra gäster. Från 1984 till idag upplever vi, semestrar vi och gör saker på annat sätt vilket har utmanat branschen och Leksand Sommarland. Det kan handla om utformning på aktiviteter, tider och menyer där vi ständigt jobbar för att möta de ökade förväntningarna, något jag personligen tycker man lyckats väldigt väl med här i Leksand.

Vad är det roligaste med ditt jobb?

– Det absolut roligaste med mitt jobb är att få ta emot familjer och andra gäster som väljer att lägga sin semester hos oss, investera av sina sparade pengar och lediga semestertid för att få komma till Leksand Resort och uppleva Leksand Sommarland, det är ett oerhört stort förtroende att ta hand om att de vill ha sin semester hos oss. Att få möta detta förtroende tillsammans med mitt team är bland det roligaste jag vet. Att få stå i entrén och hälsa alla välkomna – det tycker jag om lika mycket som att stå vid utgångarna när dagen är slut och möta nöjda och glada gäster.