Lisebergs gäster gillar hamburgare. Varje år säljs det hamburgare för 45 miljoner kronor i nöjesparken i Göteborg. Men från april 2017 byts Burger King-skyltarna ut mot Max, som vunnit prestigeuppdraget på tio år med möjlighet till förlängning i ytterligare tio år, per fem år.
Driften via franchise
Valet föll på Max utifrån fyra kriterier: totalkostnad, hållbarhet, koncept som fungerar i en nöjespark och varumärkespositionering.
– Max är outstanding när det gäller hållbarhet och ligger i topp varumärkesmässigt. Det finns många likheter med Liseberg, säger Thomas Sjöstrand.
Precis som under åren med Burger King är det Liseberg som själva driver verksamheten genom franchiseavtal med Max. I normalfall driver Max enbart egenägda restauranger men gör undantag på strategiska försäljningsställen där det inte är möjligt att få driva i egen regi, till exempel på Arlanda och Landvetters flygplatser.
– Vi vill verkligen nå Lisebergs publik och vi gör saker annorlunda än de andra hamburgerkedjorna, säger Max Sverigechef Christoffer Bergfors.
Längre säljperiod
Max koncept kommer att anpassas efter de speciella förutsättningarna i en nöjespark, där det inte handlar om någon timmes lunchrusning utan en intensiv försäljningsperiod från tidig eftermiddag till på kvällen. På Liseberg finns en större hamburgerrestaurang och två mindre kiosker.
– Vi kommer inte att servera fullständig meny, men givetvis kommer vi att erbjuda Max signaturrätter och deras vegetariska koncept. Men till exempel desserter och kaffe ser vi att gästerna köper på andra ställen i parken, säger Thomas Sjöstrand.