Annons

Livslabbet – välmående för både personal och gäster

zoom Sofia Munkhammar, vd för Gotlandshotellen Strand och Solhem.
Sofia Munkhammar, vd för Gotlandshotellen Strand och Solhem.
NYHETER. En ny modell för social hållbarhet på Best Western Strand Hotel och Solhem Hotel på Gotland ska förbättra vardagen för personal i hotellbranschen.
Annons

Projektet, som går under namnet Livslabbet och bland annat bygger på djupintervjuer med de anställda, ska även inkludera gäster i de framtida aktiviteterna. Sofia Munkhammar är vd för Strand Hotel och Solhem Hotel.

Varför behövs Livslabbet? 

– Vi har, som många andra, varit rätt traditionella kring förmåner som friskvårdsbidrag och i hur vi byggt upp arbetspass och så vidare. Men vår reflektion har varit att det faktiskt inte är så många som utnyttjar sina förmåner, så vi ville förstå varför. Vi är måna om att alla ska må bra och få ihop livspusslet.

Med Livslabbet vill de skapa ett nytt alternativ inom social hållbarhet. Den första delen består av intervjuer av personalen för att få veta mer om deras utmaningar både på och utanför jobbet, förklarar Sofia. Projektet leds av Ella Wahlgren, tidigare HR-ansvarig på Kneippbyn Resort och grundare av HEPP-metoden, tillsammans med Jill Rohnström som arbetar med HR-stöd och kvalitetsuppföljning på hotellen.

– Intervjuerna sköts av vår projektledare och hittills har vi fått positiv respons och en jättebra start. Känslan är att alla vill vara med och utveckla detta och att man vill dela med sig av hur livet ser ut, säger Sofia Munkhammar.

Vilka slags frågor och situationer tas upp?

– Allt möjligt, alla olika delar som spänner över hela livet som exempelvis hur man kan planera arbetstider mot fritids eller husdjur. Bor man ensam kanske man har tappat sugen att laga mat till sig själv. Det kan handla om hur arbetstider fungerar och vad man hinner med.

Vad är de långsiktiga målen med Livslabbet?

– Att skapa en plats där alla får plats dit vi attraherar människor och naturligtvis även behåller viktig kompetens. Livslabbet har många fördelar och kan inte bara bidra till vår bransch utan vi har också haft ett stort intresse från andra branscher som är nyfikna och vill höra mer, säger hon och fortsätter:

– Det är många företag som har ett likvärdigt upplägg som vi tidigare hade, med friskvårdsbidrag och personalaktiviteter med mera. De uppläggen är branschöverskridande och brukar se ganska lika ut, men fler upplever att exempelvis friskvårdsbidragen inte utnyttjas.

Vilka förväntningar har du på resultatet?

– Vi får testa och utvärdera och sedan testa igen. När vi kommit på vad som fungerar och vad vi mår bra av tror jag att det kan gälla för våra gäster också och även för våra grannar och samarbetspartners. Vi kan bidra till branschen och visa på nya vägar att må bättre.

Och vad är det för aktiviteter inom social hållbarhet som kan leda fram till det?

– Aktiviteter som har med hälsa och välmående att göra. Jag kan tänka mig både sådant som yoga, som man nog uppskattar att man hinner med om man får ta del av det på arbetsplatsen, eller sociala sammanhang och gemensamma aktiviteter som matlagning. Det kan nog bli både träningsformer, sociala aktiviteter och logistiska lösningar som kan bidra till en positiv effekt för både personal och gäster, säger Sofia, vd på Strand Hotel och Solhem Hotel.