Annons

Lokalt och närodlat på Dalwhinnie

zoom Anneli och Michael Ternqvist driver restaurangen Dalwhinnie i Östersund, döpt efter den anrika skotska whiskyn. Foto: Dalwhinnie
Anneli och Michael Ternqvist driver restaurangen Dalwhinnie i Östersund, döpt efter den anrika skotska whiskyn. Foto: Dalwhinnie
NYHETER. Krögarparet Ternqvists restaurang är ett av många lokala besöksföretag som gynnats av Östersunds positiva utveckling.
Annons

En lokal entreprenör som tagit del av Östersunds förändring på nära håll de senaste åren är krögaren Michael Ternqvist. Han har sedan snart tjugo år drivit restaurangen Dalwhinnie tillsammans med sin fru Anneli.

Dalwhinnie har blivit känt för att ha hela 650 whiskysorter och ett stort utbud av cocktails i toppklass i restaurangbaren. Michael är självlärd, passionerad bartender och har varit i final hela 27 gånger i Årets bartender. En gång har han vunnit tävlingen, 2009. Diplomen i baren hjälper till att dra gäster, men drinkarna är bara en bonus menar Michael.

Närproducerad ren och röding

Han och Annelis största fokus är att erbjuda svensk mat lagad från grunden, där lokala råvaror gärna får spela huvudrollen på tallrikarna.

– Vi försöker jobba med så mycket närproducerade ingredienser som möjligt. Renköttet köper vi från en lokal leverantör och rödingen kommer från Landösjön, norr om Östersund. När det finns hjortron och svamp i skogen har vi det på menyn.

Hyllar destinationens arbete

Michael menar att närheten till den berömda skidorten Åre har satt Östersund på världskartan och lovordar Destination Östersunds strategiska arbete för stadens utveckling. Tack vare idrottsevenemangen har Dalwhinnie fler internationella gäster än för tio år sedan. Men Michael poängterar att stadens invånares beteenden också har förändrats.

– Det är en helt annan puls här i dag än när vi startade Dalwhinnie, säger Michael Ternqvist. På den tiden gick folk bara ut på helgerna, i dag har vi fullt ös från onsdag till lördag.

Dessutom drar Östersund många besökare från andra orter i länet.

– Det finns inte någon annan konkurrerande stad på nära håll. Så många från Strömsund, Stugun och Brunflo och andra byar kommer hit för att shoppa eller ta en staycation, säger Michael.

Tillväxt som gynnar alla

Han menar att tillväxten i Östersund gynnar alla: ju fler besökare som kommer, desto mer satsas det på butiker och restauranger.

– På så vis förbättras utbudet även för de bofasta. Kanske är det också därför allt fler ”utsocknes” flyttar till Östersund, säger Michael.

Läs även om ett annat lokalt entreprenörspar, Putte och Nicki Eby, samt hela reportaget ”Östersund ökar takten” i det senaste numret av Besöksliv –affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!