Annons

Longstay-erbjudanden har gjort krisen lättare för hotellen

zoom Morsi Khaled, vd för Blique by Nobis, Camilla Nyman, regionchef i Göteborg <br />
för Elite Hotels, och Åsa Andorff, hotellchef på First Hotel Kokoloko. Foto: Colourbox/Privat
Morsi Khaled, vd för Blique by Nobis, Camilla Nyman, regionchef i Göteborg
för Elite Hotels, och Åsa Andorff, hotellchef på First Hotel Kokoloko.
Foto: Colourbox/Privat
NYHETER. Avbokade vistelser, tomma hotellrum och uppsagd personal. Det har varit den bistra verkligheten för hotellbranschen sedan pandemin blev ett faktum. Men genom att erbjuda longstay har flera hotell kunnat fortsätta hålla öppet.
Annons

Att det skulle finnas gäster som bodde på hotell i nästan ett år hade ingen kunnat drömma om före pandemin. Nu är det vardag på flera hotell och longstay-vistelserna har hög efterfrågan.

– Ibland är krisen den bästa näringen till innovation och att hitta nya affärsmodeller. Longstay är ett exempel på det som har fallit väldigt väl ut, säger Camilla Nyman, regionchef i Göteborg för Elite Hotels.

Gästerna består av allt från strandade affärsresenärer till skilsmässopar eller familjer mellan bostäder. På Elite Hotel Plaza i Göteborg är periodvis max 20 procent av rumsutbudet avsatt för longstay.

– Det ger en bra basbeläggning. Longstay har verkligen bidragit till att våra hotell inte har behövt stå tomma.

Men som för så många andra inom besöksnäringen är situationen besvärlig och det krävs mycket kämparanda för att hålla saker och ting på fötter.

– Vi vet inte hur länge pandemin kommer att hålla i sig eller när vi kan ha fullt hus igen. Men vi håller dörrarna öppna för att longstay kan vara något att fortsätta med även efter pandemin, säger Camilla Nyman.

Pandemin har ökat efterfrågan

På First Hotel Kokoloko i Visby fanns longstay med i bilden redan innan pandemin. Hotellet öppnade 2019 och hade redan då planer på att erbjuda longstay under lågsäsong.

– Turismen på Gotland är väldigt säsongsbetonad och för att få fler att komma hit även utanför sommaren erbjuder vi longstay. Pandemin har ökat efterfrågan på de rummen, säger Åsa Andorff, hotellchef för Kokoloko.

Bland gästerna finns mestadels hantverkare men också familjer som väntar på att flytta in i en ny bostad eller som håller på att renovera. Longstay-rummen har ett ordentligt kök och egen ingång utifrån. Av totalt 90 rum är 42 gjorda för longstay.

– Folk har pratat gott om att vi har bra longstay-rum och det har gett en del ringar på vattnet. Vi har inte tjänat storkovan på det men det har varit superviktigt för att kunna behålla vår personal. Och det har absolut gjort att vi har kunnat hålla öppet, vilket vi är glada för i dagsläget, säger Åsa Andorff.

Vill vara nytänkande

Även på hotell Blique by Nobis planerade man för longstay-rum redan i projekteringen.

– Vi ville vara lite nytänkande och mixa olika världar. Det var lite trögstartat men sedan under pandemin har det varit i princip fullbokat hela tiden, säger Morsi Khaled, vd för Blique by Nobis.

Av totalt 249 rum utgör de 58 longstay-rummen en bråkdel av det totala antalet hotellrum.

– Eftersom de är en liten del tjänar vi inga jättesummor på dem. Men de har gett en härlig stämning på hotellet eftersom de gör att det blir lite liv och rörelse, säger Morsi Khaled och fortsätter:

– Som alla andra befinner vi oss i en enorm kris. Vår totala beläggningsgrad är runt 30 procent där majoriteten kommer från våra longstay-rum.