I veckan kommer över 400 vandrare och trailrunners från 18 länder till Ramsvik och Sotenäs för att delta i den tredje upplagan av Icebug Xperience. En tävling vars positiva inverkan på den lokala besöksnäringen ökar för varje år.
[LÄS MER: ”Toppsommar för fjällturism: ”Många tröttnar på solstolen”].
Icebug Xperience har gjort att Annika Johansson och Torbjörn Backlund, ägare av Ramsviks Stugby & camping, har valt att profilera om hela sin verksamhet.
”Vi hade slut på idéer”
– Det var faktiskt Icebug Xperience som öppnade upp ögonen för oss. Företaget har funnits sedan 1958 och vi har hela tiden velat utvecklas men för några år sedan kändes det som att vi hade slut på idéer. Men så kom Icebug hit och vi märkte att deltagarna uppskattade att vi låg nära naturreservatet och havet och det fick oss att förstå att det var för naturen som folk kom hit, säger Annika Johansson.
Hon berättar att man på Ramsviks Stugby & camping arbetat målmedvetet med att hitta nya säsonger genom att förbättra sina produkter och omsättningen har ökat stadigt.
Ökat med cirka en miljon varje år
– Vi har ju en gjort en massa åtgärder för att förlänga säsongen och förbättra produkten. Sedan 1999 har vi ökat med cirka en miljon kronor varje år och när Icebug Xperience kom trodde vi att vi nått taket men i år satsar vi på att hamna på 17 miljoner i omsättning, säger Annika Johansson.
Hur kommer det sig att ni valde att profilera om er?
– det var Icebug Xperience som var katalysatorn. Vid alla tider har våra gäster kommit hit för vårt unika läge och här kan man utöva sitt utomhusintresse precis här, man behöver inte ta sig någonstans så att satsa på naturturism kändes väldigt självklart.
På vilka andra sätt lockar ni just naturturister?
– Vi har ju gjort om vår hemsida så den är mer profilerad. Men rent praktiskt så jobbar vi väldigt mycket med att skaffa samarbetspartners som tar hand om utomhusaktiviteterna. Vi ska göra det vi är bra på, det vill säga markservicen, och samarbetspartnerna ska sköta aktiviteterna.