Ekonomiska svängningar påverkar branschen. På Södermalm i Stockholm har den anrika krogen Kvarnen märkt att gästflödet varierar med räntor och inflation.
– När räntorna gick upp minskade lunchgästerna, det gick hand i hand. Lunch är en lyx som många drar in på när ekonomin är tuff, säger Petra Andersson, restaurangansvarig på Kvarnen.
Att hålla priset nere – en balansgång
En ny undersökning från krog- och stadsguiden Thatsup visar att snittpriset för en dagens lunch i Stockholms har ökat de senaste åren. Idag ligger det på 151 kronor. Östermalm toppar listan med ett genomsnittspris på 168 kronor, medan Kungsholmen erbjuder de billigaste alternativen, med ett snitt på 135 kronor.
På Kvarnen, som säljer runt 260 luncher per dag, ligger priset på 165 kronor. Vatten, bröd och kaffe – och en liten kaka till kaffet – ingår alltid. Förutom veckans fisk och dagens rätt finns klassiska husmansrätter som köttbullar och raggmunk med stekt fläsk på menyn.
Trots stigande råvarupriser har Kvarnen inte gjort några större prisökningar det senaste året.
– Möjligen ett par kronor på à la carte-luncherna, men inte mer. Men vi tittar förstås runt på konkurrenterna och det är synd att en del dumpar sina priser för att få in gäster. Det brukar inte löna sig i längden. Vi vill hellre hålla en hög kvalitet med bra råvaror och se till att gästerna återkommer.
För att hålla en stabil prisnivå anpassas menyn efter råvarupriserna.
– Innan vi bestämmer veckans fisk kollar vi med våra leverantörer vad som finns till bäst pris. Köttet varierar något, men på fredagar serverar vi alltid grillad ryggbiff.
Torsdagar? Självklart ärtsoppa och pannkaka – en riktig publikfavorit.
– Gästerna har längtat efter dem! Folk älskar pannkakor, det märker vi.
Atmosfär och tradition – lika viktigt som maten
Många restauranger hade ett minst sagt tufft läge under pandemin och även nu, i inflationens spår, är utmaningarna stora. Kvarnen har dock återhämtat sig och Petra Andersson beskriver läget som att det “rullar på”. På Kvarnen handlar lunchen om mer än bara mat. Många gäster är stammisar som har kommit till Kvarnen i 30–40 år och uppskattar den klassiska atmosfären och servicen.
– Vi har bordsservering, och alltid hovmästare även på lunchen. Många av våra gäster är äldre och har kommit hit sedan de var unga. De fortsätter att träffas på Kvarnen för en god lunch och en stunds gemenskap. Vi är många här i personalen som har jobbat här i tio år och mer, det ger en trygghet för både oss och gästerna, säger Petra Andersson på Kvarnen.