Annons

Lyxigt uppdrag i Saltsjöbaden

zoom Erik Pändel och hans team laddar upp för hotellets 130-årsjubileum den 13 maj.  Foto: Anna Ledin Wirén
Erik Pändel och hans team laddar upp för hotellets 130-årsjubileum den 13 maj. Foto: Anna Ledin Wirén
NYHETER. Säg aldrig nej. Det är upp­maningen från Erik Pändel, vd för Grand Hotel Saltsjö­baden. Med den attityden, en omfattande renovering och ett handplockat team ska den anrika platsen återigen sjuda av liv.
Annons

Grand Hotel Saltsjöbaden har historiskt ofta befunnit sig i händelsernas centrum. Här slöts till exempel det så kallade Saltsjöbadsavtalet mellan Svenska Arbetsgivareföreningen och LO 1938. Det har i perioder även varit en återkommande mötesplats för allt från kungligheter till statsöverhuvuden och Hollywoodstjärnor som sökt sig till det vackert belägna hotellet i Nacka, strax utanför Stockholm. Om de här väggarna kunde tala är vi många som gärna skulle lyssna.

Och nu är tanken från nya ägaren, Familjen Solberg. att återskapa forna tiders glans och att de 11 000 kvadratmeterna återigen ska fyllas med aktivitet. Vid rodret står Erik Pändel som i augusti 2022 antog rollen som vd, och vid sin sida har han ett handplockat team av medarbetare. Tillsammans med Oscar Högberg (food & beverage manager) och hotellchefen Maria Lundh har han fått ihop ett glatt och hungrigt team, som han själv beskriver det när vi möts på hotellet.

– I mångt och mycket är det mitt, Oscars och Marias kontaktnät vi använt och det har ärligt talat inte varit svårt att locka hit folk. Säkert påverkas de av att det handlar om en gammal kändis men annars är det goda kontakter som varit avgörande. Jag har alltid varit mån om att värna kontaktnätet och för mig har det varit viktigt att sluta med flaggan i topp när jag lämnat en arbetsplats.

”Ramar och kramar”

Vad gäller hotellchefen behövde han någon som var noggrann och hade järnkoll, eftersom han själv inte arbetat särskilt länge med just hotell. Men gällande valet av Oscar Högberg var det någonting helt annat han sökte.

– Jag sökte inte en klassisk F & B även om såklart goda kunskaper inom mat och dryck var ett måste, utan snarare en virvelvind och idéspruta. Det var viktigare för mig än att det var någon som arbetat länge, eftersom jag själv har den erfarenheten och kan ge support, förklarar Erik som senast kommer från en roll som F & B manager på Scandic Haymarket i Stockholm.

Vad krävs för att skapa en stark teamkänsla?

– Dels krävs det tydliga riktlinjer om vad som gäller på arbetsplatsen och att följa upp det med ”ramar och kramar.” Och dels behöver alla tro på och följa samma vision. Då behöver man kommunicera och sälja in den på ett bra sätt så att det blir allas vision och att alla äger den tillsammans, säger Erik.

Minnesvärd 40-årsfest

Efter årets första månader – som gick bra – är det enklare för honom att få med alla på tåget. Det är lättare när folk ser att det faktiskt går, säger han och berättar att han har ett budskap han upprepar som ett mantra.

– Att säga ja till allt. Det är viktigare än man tror och det gör skillnad. Det är lite läskigt att säga ja och enklare att bara säga nej, men om en gäst vill ha en tårta på rummet, ett par nya skor eller nycklarna till en ny Ferrari ska vi fixa det, säger han.

Det var den filosofin som ledde till att det i januari hölls ett 40-årskalas i Sinatra-sviten, hotellets pampigaste rum, bestående av 100 kvadrat fördelat på tre våningar. När frågan dök upp sa hotellet inte blankt nej, men däremot krävdes att jubilaren även hyrde de intilliggande rummen så att inte andra gäster skulle störas av firandet. Det gjorde han, och hotellets personal gjorde sitt yttersta för att det skulle bli ett minne för livet.

Skaldjursbrunch och liveband

Historiens vingslag märks överallt i det anrika huset och här finns fortfarande åtskilligt som hängt med sedan öppningen 1893. Vid receptionen syns till exempel två vaser i guld och porslin föreställande kung Oscar II och drottning Sofia. De har stått vid samma plats, på varsin sida om den öppna spisen, ända sedan de överlämnades som en gåva från kungen i samband med hotellets invigning. Detta efter att bankdirektör K A Wallenberg under ett besök i Monaco fått en idé om en svensk riviera. Och även om det nu är stora förändringar som väntar för det anrika huset (”varenda kvadratcentimeter ska renoveras”) är Erik noga med att poängtera att det ska ske med varsam hand.

– Det handlar absolut inte om att vi ska blåsa ut allt och göra det helt modernt, utan vi vill behålla själen i huset. Allt det vackra som finns här ska förfinas och putsas upp, förklarar han medan han bjuder på en rundtur i hotellet.

När jag ber honom berätta om de aktiviteter som planeras framöver är det tydligt att det är en hjärtefråga för honom. Jag får veta att på söndagar är det skaldjursbrunch, på torsdagar ljuder jazz från liveband i Alice Bar (döpt efter K A Wallenbergs fru) och till midsommar väntar något som närmast kan liknas vid en festival. Hotellets 130-årsjubileum den 13 maj innebär startskottet för ytterligare satsningar.

– Då öppnar vi en ny uteservering med 60 sittplatser. Det blir även premiär för en ny sorts lördagar på stora takterrassen då sångerskan Jessica Folcker och Dj Chicho kommer vara på plats för att underhålla, berättar han entusiastiskt och blickar ut över hotellviken som badar i sol nedanför terrassen.

– Det är svårt att hitta en bättre utsikt.

Vad mer kommer att hända under firandet?

– Det blir ett öppet hus där vi bjuder in folk att mingla och ta ett glas bubbel. Det blir olika dj ́s och i ett av hotellrummen kommer det vara liveband. Vi vill få in folk i hela huset och fylla det med liv.

Det kan dock vara knepigt att slå hotellets invigningsfest 1893 då kung Oscar II kommendera- de dit hela den svenska flottan för att ankra i hotellviken och skjuta salut. Men han lovar att de ska göra sitt bästa för att det ska bli en storslagen fest.

– Vi kommer köra för fullt. Jag har bara hört om hur det en gång var här, att det alltid var fullt av celebriteter från staden. Det var fest och glädje och det vill vi tillbaka till, säger Erik som trots sina 37 år redan hunnit med en hel del.

Introduktionen till besöksnäringen ägde rum i Alperna.

– Allt har skett lite slumpmässigt. Jag älskar att åka skidor så jag stack till Alperna under två år. Andra året jobbade jag i en bar hela vintern och av en slump kom ett gäng från Café Opera dit, vilket ledde till att jag fick en anställning. Då var jag väl 22–23 år. Jag hade tänkt att bli polis, men kom inte in på polishögskolan så istället blev det Café Opera där jag var under tio år.

Efter de tio åren befann han sig i Val d’Isère i franska Alperna och åkte skidor.

– Jag checkade in på hotellet på Facebook, sådär som alla gjorde på den tiden, och efter fem minuter fick jag ett sms. Det var en kvinna jag jobbat med för tio år sedan som nu hade arbetat sig upp och undrade om jag ville driva ett av deras hotell. De behövde hjälp med att framför allt driva baren och restaurangen. Så jag blev kvar i två år innan jag kom till Haymarket 2018, säger han och fortsätter:

– Det har inte funnits någon långsiktig plan hos mig utan det ena har lett till det andra.

Vill bygga förtroende i området

Saltsjöbaden är en ny bekantskap men han är fast besluten att bygga upp ett förtroende hos de boende i området. De han pratat med säger att de saknat aktivitet och gärna ser att det händer mer. Det bekräftas även när vi står ute vid den uteservering som nu byggs upp mellan hotellet och Hotellviken. En grupp människor har stannat till längs strandpromenaden som skiljer den kommande serveringen från vattnet. Snart inleder de ett nyfiket samtal med Erik som entusiastiskt berättar om planerna.

– Det här blir toppen, utbrister en av männen.

– Ni får komma hit den 13 maj, då vi har jubileum.

– Vad roligt, det ska vi boka in, lovar hela gänget innan de traskar vidare i vårsolen.

Du kan läsa ett större reportage från Grand Hotel Saltsjöbaden i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap. 

Vill du bli medlem i Visita?
Vi hjälper svenska företag inom besöksnäringen. Läs här om fördelarna med att vara medlem!
Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Robotdammsugaren som effektiviserar hotellets hela städprocess

Set. Start. Rent! Nexaros lösning för hotellbranschen sparar tid och pengar. Samtidigt som den befintliga personalen får stöttning i sitt dagliga arbete