Mackverket, en föregångare i den rådande smörgåstrenden, har tre foodtrucks och fyra restauranger, varav senaste tillskottet ligger i Stockholm Quality Outlet i Barkarby utanför Stockholm. Sedan Besökslivs intervju med Mackverket för två år sedan har även restaurangen i Sthlm City Food Hall, som då var sprillans ny, etablerat sig som ett populärt lunchställe i city och Mackverket har flera stammisar som uppskattar de föränderliga menyerna.
– Vi ändrar i menyerna så stammisarna ska få variation men även för att fortsätta vara ett dynamiskt och levande företag, säger Bella Cederblad som efter de senaste årens snabba expandering av Mackverket tyckte att det var dags att ta det lite lugnare ett tag,
– Vi drog i handbromsen för att kunna förvalta våra existerande ställen och se till att få med Mackverkets själ i de restaurangerna vi har. Vi tog en paus i att öppna nytt för att finjustera kvaliteten och se till att personalen är med på tåget i allt vi gör, säger hon.
Arbetet mot matsvinn
Efter det var tiden mogen för etableringen på Stockholm Quality Outlet, ett ställe vars stora målgrupp omfattar barnfamiljer, något som passar Mackverket som vill vara ett matställe för stora som små.
– Vi har utvecklat och breddat vårt sortiment av mackor. Vår catering erbjuder nu leverans direkt till företagen med färska mackor med matigt innehåll som serveras i ett färskt surdegsbröd som bakas på rågmjöl. Mackorna serveras med chips och kommer paketerat snyggt och som alltid: ”en macka är en måltid” säger Bella Cederblad och berättar hur personalen på Mackverkets två restauranger på Djurgården i Stockholm engagerat sig i projektet Generation Waste, som Besöksliv berättat om.
– Det allmänna ekonomiska läget har såklart påverkat oss liksom alla andra i restaurangbranschen och det har som bekant inte varit en tid då man slösat med pengarna. Vi har jobbat både med portionsstorlekar och med svinn. Generation Waste hjälpte oss med våra två enheter på Djurgården och vi fick lära oss att väga svinnet och använda oss av en app som förvandlar vikten på svinnet till pengar. Då blir man snabbt medveten om vad det kostar att slänga och det var ett bra sätt att engagera personalen och det har faktiskt hjälpt oss så mycket så vi ska försöka applicera det på fler av våra restauranger.