Malmö Turism har ISO-certifierats och nu ska man hjälpa besöksnäringen att tänka mer hållbart. Tidigare har man till exempel arrangerat Eurovision Song Contest 2013 som var ett ISO-certifierat evenemang.
Vill inspirera restauranger
Och Malmö Turism har som första svenska kommunala turistorganisation fått certifieringen ISO 20121 – anpassad för eventbranschen.
Nu ska hållbarhet bli en starkare konkurrensfördel för besöksnäringen i staden.
– Vi har länge jobbat med hållbarhetsfrågor och genomfört flera certifierade evenemang. Och under flera år har vi diskuterat hur vi ska motivera och inspirera hela besöksnäringen. Tanken är att Malmö ska fortsätta utvecklas som en ekologisk, ekonomisk och socialt hållbar besöksstad, säger Ann Nyström, destinationschef på Malmö Turism.
För att inspirera restauranger, hotell och mötesanläggningar ordnar Malmö Turism seminarier och workshops där deltagarna får lära sig att tänka mer hållbart. Det kan handla om att inte ha buteljerat vatten och att använda närodlade råvaror så långt det är möjligt.
– Vi stöttar besöksnäringens arbete med att utveckla hållbara produkter, och här spelar åtgärder som att minimera avfall och att spara energi stor roll. Vi tipsar även om hållbara transporter för mötesbesökare, exempelvis har vi ett nytt hyrcykelsystem med cyklar utställda på ett femtiotal platser i staden. Dessa går enkelt att hyra per timme. Vi erbjuder även fria resor med lokaltrafiken för dessa besökare.
Vill värva kongresser
Ann Nyström berättar att Malmö Convention Bureau, en del av Malmö Turisms verksamhet, kommer att fokusera på att värva fler kongresser med hållbarhet som tema. Ett exempel är att man i juni står som värd för World Wind Energy Conference med 600 deltagare från hela världen.
Sedan förra året finns ett internationellt index där mötesdestinationer rankas baserat på hur de arbetar med frågor inom ekologisk- och social hållbarhet samt de lokala leverantörernas arbete. Det heter Global Destination Sustainability Index (GDS Index). Och Malmö väntas klättra i rankingen.
– Tack vare att vi blivit ISO-certifierade så kan vi förhoppningsvis ta oss högre upp i GDS- rankingen. Förra året låg vi på plats tolv och nu är vårt mål att bli en av världens fem mest hållbara destinationer till år 2020.
Vad skulle det innebära för besöksnäringen?
– Hållbarhet är en stark konkurrensfördel som bidrar till att locka både privatpersoner och mötesarrangörer. Fler besökare ger fler affärer till mötesanläggningar, hotell och restauranger. Och det skapar på sikt nya jobb.
Visita släpper rapport
Malmö har kommit långt på resan mot att bli en hållbar destination. Och den svenska besöksnäringen i stort har som nationellt mål att dubblera omsättningen till år 2020 och då spelar hållbarhet en nyckelroll.
Det visar Visitas och tankesmedjan Fores rapport ”Sverige – vi löser det” som släpptes under onsdagen. Rapporten beskriver hur klimatet, integrationen och lantbruket ska göra Sverige till världens mest hållbara destination.
– Visitas styrelse har satt som mål att våra medlemmars energiförbrukning ska minska med en femtedel. Men hållbarhet handlar ju om så mycket annat också. Vi vet redan nu att vi är en del av lösningen på integrationsutmaningen. En dryg tredjedel av alla som är anställda i besöksnäringen är utlandsfödda, vilket är långt mer än snittet på arbetsmarknaden. Våra medlemmar skapar integration varje dag genom att anställa, säger Visitas vd Eva Östling.