Annons

Många avbokningar i Åre efter översvämningen

zoom Johan Hansson, hotellchef på Granen i Åre.
Johan Hansson, hotellchef på Granen i Åre.
NYHETER. Hotell Granen påverkades inte av själva översvämningen. Däremot av alla avbokningar som kom i dess följd – trots att Åre är öppet som vanligt.
Annons

Tidigt på morgonen den 8 augusti svämmade Susabäcken över. Vattendraget flyter vanligtvis stilla genom Åre by men under stormen Hans blev vattenmassorna övermäktiga. Vägar kollapsade och husgrunder grävdes ur. Media var snabbt på plats och rapporterade om förödelsen i Åre.

Skytteltrafik med blåljustrafik

Johan Hansson, hotellchef på Granen i Åre märkte på morgonen att något inträffat. Det var skytteltrafik med blåljustrafik, men kring hans hotell och restaurang var allt i princip som vanligt. I själva verket påverkades inte Granen, som ligger en bit upp på berget, alls direkt av översvämningarna.

– Jag tror att många antog av rapporteringen att hela Åre låg under vatten. Så var det verkligen inte, det var i själva verket ett ganska begränsat område just kring Susabäcken som drabbades, säger Johan Hansson.

Många avbokningar

Han vill absolut inte förringa dramatiken och säger att det såklart är extremt jobbigt för de som drabbats, men bilden av att Åre var en enda stor katastrofzon fick också många turister att avboka.

– Jag kan förstå att man avbokade om man skulle komma just den dagen, men även senare i augusti var det många som bokade av sin planerade vistelse. Liftarna öppnade efter bara en dag och hotell och restauranger har ju hållit öppet som vanligt sedan översvämningen. Åre är öppet, säger han.

Med det sagt är det som alltid svårt att veta vad som är vad. Avbokar folk på grund av översvämningen, regnet eller ekonomin? Även om Johan Hansson och Granen haft en lugn sensommar ser han med tillförsikt på hösten och vintern.

– Bokningsläget ser riktigt bra ut inför vintern så vi får hoppas att det håller i sig!