Annons

”Många har trots allt en bit av Småland hemma”

zoom Visit Småland hoppas kunna locka till sig semesterfirare på ett nytt sätt i sommar.  Foto: Day Fotografi/Colourbox
Visit Småland hoppas kunna locka till sig semesterfirare på ett nytt sätt i sommar. Foto: Day Fotografi/Colourbox
NYHETER. Husqvarna, IKEA, Astrid Lindgren och Vilhelm Mobergs Kristina. Genom en uppdaterad kampanj hoppas Visit Småland kunna locka till sig semesterfirare i sommar. "Vi vill förmedla varumärken som man kanske inte alltid förknippar med Småland", säger Helene Berg, vd på Smålands Turism.
Annons

Liksom i övriga landet var förra sommaren tuff för turismnäringen i Småland. Länets turister kommer i normala fall till 40 procent från utlandet – en siffra som pandemin tog ner på noll 2020. Inför kommande sommar förväntar man sig inga större strömningar från utlandet – åtminstone inte under högsommaren.

– Våra utländska besökare kommer främst från Danmark och Tyskland och det dröjer nog minst en sommar till innan de kommer i lika hög grad som tidigare, säger Helene Berg, vd på Smålands Turism som är en av tre läns turistorganisationer i Småland under samlingsnamnet Visit Småland.

– Men häromdagen hörde jag att 20 miljoner tyskar har ansökt om reseintyg. Och förmodligen och förhoppningsvis väljer några av dem att komma till Småland mot slutet av sommaren.

Trots att man i den aktuella sommarkampanjen primärt inte valt att locka med det som Småland kanske är mest känt för – den vackra naturen – är det ändå det som ligger Helene Berg själv närmast om hjärtat.

– Många uppfattar nog att Småland mest består av skog. Men kör man av från de stora vägarna och in mot landet öppnar sig ett otroligt landskap. Det där böljande och öppna vidderna som ser ut som det är hämtat från en saga från förr i tiden. Det är så vackert att man får tårar i ögonen. Och fantastiskt att cykla igenom, säger Helene Berg.