Jens Agerström, professor vid Institutionen för psykologi på Linnéuniversitetet i Kalmar, är en av deltagarna i forskningsmiljön ”Att främja mångfald på arbetsmarknaden – vilka åtgärder är mest effektiva?” som är finansierad av Vetenskapsrådet.
– Forskning visar att företag med stor mångfald är mer kreativa, säger Jens Agerström. Det ökar också förmågan till problemlösning och kritiskt tänkande eftersom det ger bredare kompetens. Blir man bättre på att fatta beslut kommer effektiviteten och vinsten med det. Sedan leder det ofta till status och gott rykte, när fler vill jobba för företaget har man ännu större chans att värva nya talanger. Man får också en större tvärkulturell medvetenhet, vilket är viktigt i och med den globalisering som pågår. Då behövs olika kulturella perspektiv.
Jens Agerström påpekar att mångfalden är extra värdefull för företag som lider av personalbrist.
– Om de sökande kan välja fritt bland jobben blir det ännu viktigare att ha mångfaldsvärderingar för att attrahera personal. Värderingarna måste genomsyra hela organisationen och det bör finnas strukturer och mål som gör det möjligt för alla att komma till tals och att man förvaltar olika idéer.
Ett centralt tema i Jens Agerströms forskning är hur stereotyper och fördomar kan orsaka diskriminering vid anställningar.
– Det är viktigt för företag att visa att man har genuina mångfaldsvärderingar vid rekryteringen och inte använder floskler eller standarduttryck. Ett sätt att lägga mer fokus på de sökandes erfarenheter och prestationer, och minska risken för diskriminering, är att använda sig av ett standardiserat rekryteringsförfarande som innebär att man ställer samma frågor till alla. Det är inte ovanligt att större företag och organisationer även använder avidentifierade ansökningar som inte avslöjar vilken grupp de sökande tillhör.
LÄS MER: Forskning visar att företag med ett aktivt mångfaldsarbete är mer lönsamma.