I mitten av april är det invigning av World of Volvo, Göteborgs nya upplevelsecentrum där Götaplatsgruppen har fått i uppdrag att hantera all mat och dryck.
– Det kommer att bli något utöver det vanliga, lovar Götaplatsgruppens delägare Bengt Linde när Besöksliv får en pratstund med honom.
– Vi har fått ett krav från Volvo att göra något extravagant och det är en utmaning som passar oss perfekt. Det kommer inte att bli det traditionella som man förväntar sig. Handen på hjärtat – hur många gånger är det maten man minns när man varit på konferens? Det kommer man att göra efter ett besök här för maten kommer vara en central del i upplevelsen och sticka ut i alla delar.
Morning Energizer
Gästerna kommer att kunna välja mellan upplägg som Morning Energizer, Fine Fika, Lusch Lunch, Swedish Fika och Dynamic Dinner.
– Som exempel är Morning Energizer inte en vanlig frukost utan en härlig vitaminboost med ”gokaffe” till. Inget är statiskt, måltider byggs upp efter säsong och våra kökschefers kreativa fantasi. Till Swedish Fika kan det exempelvis rullas ut en plåt med äppelpaj eller något annat gott som hör säsongen till.
World of Volvo-huset är 23 000 kvadratmeter stort. Götaplatsgruppen har restauranger på plan 2 – Ceno Brasserie och på plan 5 – Ceno on Top.
– Ceno on Top är restaurangen för konferensgäster dagtid, och ”on demand” är det öppet kvällar och helger för större sällskap. Hela byggnaden är på sitt sätt ”on demand” där det serveras såväl mat och dryck som kunskap, musik och kongresser i storformat.
Uppleva något nytt
Bengt Linde är övertygad om att Ceno kommer att spela en stor roll för Göteborgs restaurangscen.
– Både tillresta gäster och göteborgarna kommer att få uppleva något nytt.
Köket på Ceno Brasserie, med stjärnkocken Stefan Karlsson i spetsen, är utformat för att kunna ta emot upp till 400 gäster under en kväll och Götaplatsgruppen har behövt rekrytera en hel del personal.
– Det har gått väldigt bra faktiskt, vi har en del krogar i Göteborg och det vi märkt är att rutinerad personal gärna vill kunna jobba dagtid och att flera har valt att kombinera sin tjänst med både kvälls- och dagpass, säger Bengt Linde och understryker vikten av att ha kontinuitet i personalstyrkan.
– Det är bra för både personalen och för gästerna. Det blir tryggare för de som jobbar och det blir en bättre upplevelse för gästen när personalen känner till stället väl.
Känna sig sedd
Bengt Linde har varit länge i branschen och han tycker att den förbättrats mycket över lag när det gäller att ta hand om personalen.
– Det ska vara bästa personalmaten, man ska känna sig sedd, kunna komma med idéer och åsikter och känna att man blir lyssnad på. En krog där personalen mår bra och trivs på jobbet kommer nog aldrig kunna gå dåligt.
I slutet av året skrev Besöksliv om att Götaplatsgruppen och Park Laine smider hemliga planer. Kan du säga något mer om det nu?
– Vi kommer successivt börja släppa vad vi ska heta och var detta nya ska ligga. Vi har ungefär 3 000 förhandsbokningar utan att någon egentligen vet vad som kommer att ske, men det kommer att bli bra – och roligt, avslutar Bengt Linde hemlighetsfullt.