MAX hamburgerrestauranger finns som bekant även utanför Sveriges gränser, man har åtta restauranger i Norge, nitton i Polen och öppnade nyligen den femte i Danmark. Dessutom finns sju franchiserestauranger i Egypten.
Står fler länder på tur?
– Vi kollar runt, men med betoning på kollar. I nuläget ser vi så stor potential att växa där vi redan finns. Vi är relativt små utomlands och har många års tillväxt där framför oss. Så, vi har inte så bråttom att gå in i något nytt land, säger Richard Bergfors.
Vilket skulle vara drömlandet att etablera sig i för MAX Burgers?
– Kanske Tyskland, det är ju en stor marknad som har potential – inte minst inom hållbarhetsområdet där ju vi ligger i framkant. Ett annat drömland är ju Frankrike, det skulle vara fantastiskt. Särskilt för mig, för att jag själv är så förtjust i Frankrike och har haft hus där länge. Men Tyskland skulle nog komma före ändå, säger han.
Att gå ut och ta en hamburgare är nog något som de flesta kommer fortsätta med trots tuffa ekonomiska tider, men visst påverkas ni av lågkonjunkturen ändå?
– Javisst, även om vi och våra branschkollegor har varit motståndskraftiga i både hög- och lågkonjunktur, så skiljer den här situationen sig från tidigare på grund av inflationen. Den påverkar oss i hög grad, även om vi fortfarande säljer bra så tjänar vi inte lika mycket. Vi har höjt priserna, men inte i samma utsträckning som vi har ökade kostnader. Vi vill ju fortfarande vara ett prisvärt ställe.
Får ni dra in på annat då?
– Jo, man får försöka ha en bra kostnadskontroll där det går, det är en balansgång. Konjunktursvängningar ger också möjligheter att växa och ta marknadsandelar, har man en stabil finansiell ställning och organisation så har man möjlighet att fortsätta att gå bra. Vi såg ju det under pandemin, då vi fortsatte att gasa.
– Vi köpte mycket mark och signade kontrakt under den perioden och det kan bli på ett liknande sätt nu. Men det ekonomiska läget riskerar att bli ett stålbad för många inom restaurangnäringen, så är det.
Om du blickar tillbaka på det år som gått, vad var det bästa för MAX under 2022?
– Det bästa var väl ändå att restriktionerna lyfte, det var två riktigt jobbiga år med dem. När de äntligen försvann firade jag ordentligt kan jag säga. Sen fick man inte fira så länge för det fruktansvärda kriget i Ukraina bröt ut.
2022 var också året som din pappa Curt Bergfors gick bort. Jag beklagar sorgen, det måste varit hemskt.
– Ja, det var helt klart det sämsta med året för mig och familjen. Det skedde både oväntat och plötsligt, även fast man kan väl aldrig kan förbereda sig för det.
Vill du berätta något om hur det var att jobba ihop med honom och hur ni förvaltar hans kunskap inom MAX?
– Jag har ju varit vd så länge nu, 20 år, och jobbat hela mitt liv i bolaget med min pappa som chef. Han var ju styrelseordförande och hade lång tid att skola upp mig. Han delade med sig av så mycket genom åren, ur den aspekten har jag alltid varit så trygg i företaget.
– Vi kommer fortsätta på den inslagna linjen att bli världens bästa burgerkedja. Vi växer och fortsätter i hans anda, vi i familjen och alla våra 7000 Maxare.
Delade han med sig av något speciellt råd till dig?
– Han brukade säga så här när jag var ung, jag har hört det hundratals om inte tusentals gånger: ”Det enda som är bestämt är att inget är bestämt”. Med det menade han att allt går att ifrågasätta. Man kan alltid göra bättre och annorlunda för gästerna eller klimatet. Det har jag fått med mig sedan barnsben, att vi står aldrig stilla. Vi är 110 procent framåt, säger Richard Bergfors.