Antalet elfordon ökar snabbt i Sverige, liksom antalet laddstationer. Men mycket återstår att göra. Inte minst gäller det hotell, säger Patrik Lindergren, vd för Norrköpingsbaserade Chargestorm, som sedan 2009 har levererat laddlösningar.
– Potentialen är stor. Alldeles för få hotell har laddare. För 10–15 år sedan frågade man ”finns det internet”, i dag frågar man ”går det att ladda bilen”. Som elbilsförare är man ganska benägen att välja ett hotell där man kan låta bilen stå och ladda över natten.
44 tusen elfordon i Sverige
Vid slutet av 2017 beräknas 44 000 elfordon vara i bruk i Sverige. En av de kedjor som har satsat aktivt på att erbjuda laddning är McDonald’s Sverige. Företaget har i dagsläget 21 restauranger med snabbladdare, och ytterligare cirka tio restauranger med semisnabb eller långsam laddning. Under året installeras ytterligare fem snabbladdare och på sikt är målet att alla drive-in-restauranger ska erbjuda laddning. McDonald’s snabbladdare är ett samarbete med Fortum Charge and Drive. Att snabbladda kostar 2,50 kronor i minuten.
– Vi har ingen intäkt från laddningen. Det är Fortum Charge and Drive som har hela den affären. För vår del innebär det förhoppningsvis att fler stannar till för att äta hos oss, säger miljöchefen Henrik Nerell.
De laddare som utnyttjas mest ligger samtliga längs västkusten, där förklaringen troligtvis är att många norrmän på semester passar på att ladda. I Norge är varannan ny bil som säljs en elbil. Även Sverige ligger långt framme, internationellt sett, säger Henrik Nerell.
– De andra McDonald’s-länderna kontaktar oss för att höra om våra erfarenheter. På sikt kommer eldrift att bli det vanligaste bland personbilar. Det är bra att vi kan ha ett mindre miljöovänligt resande.
Laddstolpar ger god pr
En central fråga för den kommersiella aktör som sätter upp en laddstolpe rör betalning. Magnus Johansson är ordförande för ideella organisationen Elbil Sverige, som verkar för fler elfordon i Sverige.
– Vill man locka till sig fler kunder är det effektivt med gratis laddning. Det kostar inte många kronor och ger god pr, säger han.
Men det är också, säger han, rimligt att betala för den energi man använder. Därtill bör man ta hänsyn till de parkeringsavgifter som finns i området.
Patrik Lindergren menar att betalning är något man får ta ställning från fall till fall.
– Säljer du en korv med bröd, går det inte ihop sig att erbjuda gratis laddning. Men kan du sälja middag till en hel familj, eller en hotellövernattning, då kan det vara en bra idé.
Hur många laddare ska man satsa på?
– Det är omöjligt att svara på generellt. Man får titta på vad man har för flöde. När jag åkt runt nu på semestern har det varit fullt på vissa platser. Det är värt att tänka på att antalet elbilar kommer att öka. Installerar man en eller två laddplatser i dag så ska man också passa på att förbereda för fler platser.