– De senaste åren har vi investerat mycket pengar i att modernisera våra restauranger. Vi har uppdaterat inredningen och beställnings- och tillagningssystemen, bland annat med digitala beställningsskärmar. En följd av det arbetet är att vi ser över våra lägen så att både vi och våra franchisetagare är säkra på att vi investerar i rätt lägen, med hänsyn till exempelvis hyresnivåer och framtida potential. Därför har vi stängt en del restauranger som vi inte tror kan bära de här investeringarna i framtiden.
Samtidigt fortsätter kedjan att växa på andra håll. Planen är att öppna 40 nya restauranger i Sverige de kommande fem åren. I år har företaget invigt fyra nya restauranger och innan årsskiftet ska ytterligare två öppna, en i Sjöbo och en i Borlänge. Gemensamt för årets nytillskott är att samtliga erbjuder drive thru och laddplatser.
– Vi kommer att prioritera lägen som gästerna kan nå på olika sätt, men det betyder inte att vi kommer att sluta driva restauranger inne i städerna, säger Henrik Nerell. I Stockholm har vi fortfarande tio restauranger innanför tullarna. Dyker det upp bra lägen inne i städerna, med förutsättningar att växa, är vi absolut intresserade.
McDonalds satsar också på kafékonceptet McCafé. I samband med att McDonalds i Alingsås byggdes om i våras utökades restaurangen med Sveriges första McCafé. Sedan dess har ytterligare två kaféer öppnats, och de nya restaurangerna i Sjöbo och Borlänge kommer också att locka med finkaffe.
– Svenskar gillar kaffe och fika. Vi ser möjlighet att erbjuda gästerna en bättre kaffeupplevelse och på så sätt attrahera ännu fler gäster, men det här är en testsatsning som kommer att utvärderas i början av nästa år.
I McDonalds framtida strategi ingår också en fortsatt satsning på hemkörning. I dag erbjuder drygt hälften av företagets 200 restauranger i Sverige utkörning i samarbete med Wolt, Foodora och Uber Eats.
– Pandemin accelererade den utvecklingen, konstaterar Henrik Nerell. Vi får se vad som händer nu när samhället normaliseras, men det fanns en stor efterfrågan på hemkörd mat redan innan pandemin och vi kommer att fortsätta utveckla den tjänsten.