Sofia B. Olsson driver Restaurang Vrå på Clarion Hotel Post, som hon var med och startade redan när hotellet öppnade 2012. I år har hon valts ut till mottagare av Karin Franssons mentorpris, som instiftades år 2012 för att belöna mentorer som har haft en betydande inverkan på att allt fler kvinnor söker sig till kockyrket.
Vad är din främsta drivkraft till att agera mentor?
– Jag vill se människor runt mig växa, må bra och få utlopp för sin inneboende förmåga. Många behöver uppmuntran och erkännande i kombination med lagom utmaningar för att kunna växa och våga ta plats och se sin egen kompetens. I vår mansdominerade och machopräglade bransch är det extra viktigt att skapa förutsättningar för de som inte skriker högst, har det bästa självförtroendet eller hävdar sig mest, säger Sofia B. Olsson.
Hon konstaterar att hon själv har valt att anställa många unga, ambitiösa kvinnor under de 11 år hon arbetat på Vrå.
– De har haft rätt inställning och drivkraft, istället för ”rätt cv” och det är otroligt givande för mig som person och som arbetsgivare att se dem växa, hitta sin styrka och blomma. Från att ha tvivlat på sin förmåga och inte vågat ta plats till exempel varmköket, till att ta platsen och våga tro på sin förmåga och sen älska det och äga det.
Vilken typ av förebilder saknade du själv som ny i kockrollen?
– Jag saknade kvinnliga förebilder som vågade prata om hur det är att slå sig fram som kock, och i mitt fall småbarnsföräldrar i vår bransch. Min mamma har alltid varit min främsta mentor, hon har lärt mig att jag har rätt att vilja ta plats och bidra med min kompetens och att aldrig behöva ge upp den viljan för att jag är kvinna.
Sofia B. Olssons mamma har också varit ett framstående mentor för hundratals kvinnor från olika branscher och länder, något som satte ett tydligt avtryck under uppväxtåren.
– Vi hade ofta spännande kvinnor hemma på middag och jag har under de senaste åren förstått hur mycket det påverkade mig att höra alla diskussioner kvinnliga chefer emellan, kring olika utmaningar och hur de nätverkade med varandra.
En av anledningarna till att Sofia B. Olsson valde att söka sig till Clarion Hotel Post och Vrå, var just att det fanns många kvinnor i ledningsgruppen och i varmköken på hotellet. Att Petter Stordalen sagt i en i en tidningsintervju att hans framgång hängde ihop med att han hade fler kvinnor än män i ledande positioner på Strawberry var ännu en anledning.
– Då tänkte jag att där kan jag nog växa och utvecklas.
Det har hänt en del i branschen nu under de senaste åren, bland annat blev Årets kock en kvinna för andra året i rad. Vad ser du att den utvecklingen främst är resultatet av?
– Jag är så tacksam över att få uppleva denna utveckling och att de kockar som är mest förtjänta av vinsten har möjlighet att vinna oavsett kön. Utöver de otroliga individuella prestationerna som ligger bakom vinsten i Årets Kock, tror jag att det är många orsaker som gjort att vi ser denna positiva utveckling. Att Årets Kock faktiskt lyssnat på kritiken och gjort stora förändringar i organisationen av tävlingen tror jag är en av orsakerna, säger Sofia B. Olsson och fortsätter:
– Att juryn nu är mer jämställd och har en större mångfald är en viktig del, att transparensen blivit bättre likaså. Jag tror också att flera satsningar på att stötta kvinnliga kockar som vill tävla gett resultat.
Hon ser även att kvinnliga nätverk som Take over, Stellagalan och Framtidens Krogkultur har skapat sammanhang där kvinnor kunnat stötta varandra och dela erfarenheter, kunskap och få erkännande i större utsträckning.
– Det har i sin tur lett till mer medialt utrymme och fler kvinnliga förebilder i branschen för de unga kockarna. Att sponsorerna vågar ställa krav på tävlingen och vill driva en jämställd och hållbar utveckling är också en avgörande faktor.
När tror du att vi kommer att kunna se en helt jämställd restaurangbransch?
– Jag är ju en naiv optimist, haha! Så jag tror ju att vi i Sverige kan ha världens mest jämställda och attraktiva restaurangbransch inom 10 år om vi jobbar hårt, målmedvetet och tillsammans. Men inget sker av sig självt och vi kan aldrig förlita oss på att tiden kommer att göra jobbet utan det är en medveten utveckling vi själva måste driva för att nå dit vi vill, säger Sofia B. Olsson och tillägger:
– Med det sagt måste vi göra ett enormt jobb med att förändra vår kultur, organisation och vårt ledarskap för att kunna erbjuda en inkluderande, sund och trygg bransch. Positiva förebilder som står för denna utveckling behöver synas och höras och vi skall visa på hur oändligt mycket möjligheter vår bransch faktiskt erbjuder.
Läs mer om nätverket Take Over och Framtidens krogkultur