När det anrika ångkraftverket Kokpunkten i Västerås firar 100-årsjubileum nästa år kommer det att vara som hotell. I augusti 2017 ska The Steam Hotel stå färdigt i industrilokalerna med 230 rum, två restauranger och spa-anläggning.
– Hotellet kommer att bli 18 våningar i tegel precis vid Mälarens strand. Det mest spektakulära är historien som byggnaden bär på, och den vill vi berätta. Därför har vi bevarat industrikänslan i allt från våra rum till baren som ska byggas i en gammal ångpanna, säger Jonas Stenberg, vd och grundare ESS Group.
”Värt en resa i sig”
Jonas Stenberg berättar att hotellet kommer att erbjuda allt från konferenslokaler och spa för affärsresenärer till äventyrsbad för barnfamiljer. Det ska kännas värt att resa hit, säger han. Syftet med The Steam Hotel är inte bara att ta marknadsandelar från hotellen i Västerås.
– Utvecklingen för Västerås hotellmarknad har stått stilla länge, år 2006 fanns det 14 hotell och nu är det 15 stycken. Vår ambition är att skapa en ny destination, en marknad som inte finns ännu. Det har vi gjort med Ystad Saltsjöbad, här är det 95 procent beläggning på årsbasis och hotellet omsätter 1,3 miljoner kronor per rum och år, säger Jonas Stenberg.
På samma sätt ska det nya hotellet i Västerås stå på egna ben och vara värt en resa i sig. För att lyckas med detta vill inte Jonas Stenberg vara så traditionell som hotellbranschen ofta är – där man bara har en tydlig inriktning: affärsgäst eller nöjesresenär.
Satsar på matnördar
– Vi kommer att jobba med olika kundsegment. Som exempel satsar vi mycket på matintresserade, Daniel Müllern som var finalist i Årets kock 2016 arbetar mycket med våra matkoncept inom ESS Group. Och vårt unika spa kommer att ligga i direkt anslutning till Sveriges första action-badplats, säger Jonas Stenberg.
Kostnaden för bygget av hotellet samt investeringar från operatören kommer att landa på cirka 500 miljoner kronor. För hela fastigheten, med äventyrsbadet och den nya attraktionen Science centre i samma byggnad, handlar det om drygt en miljard.
– Det är mycket pengar, men om tre år när vi tagit marknadsandelar beräknar vi att omsätta 150-170 miljoner kronor om året. Och jag hoppas samtidigt att vi kan bidra till utvecklingen i Västerås eftersom vi kommer att skapa runt 200 nya arbetstillfällen i staden, säger Jonas Stenberg.