Hotell S:t Clemens ligger som namnet skvallrar om vid foten av S:t Clemens ruin i Visby. För tolv år sedan köpte Menette och Carl von Schulman och Carls föräldrar Annabritta och Bjerne hotellet och valde tidigt att driva verksamheten med fokus på hållbarhet. Tack vare det miljömedvetna arbetet har S:t Clemens nu nominerats i Stora Turismpriset.
– Det är fantastiskt hedrande när någon ser och uppskattar ens arbete. Vi är ett litet hotell med 30 rum, men vi bestämde tidigt att vi ville ta en större kostym och våga utveckla egna idéer om hur vi kan hålla nere vår miljöpåverkan, säger Menette von Schulman.
Först med miljömärkning
När familjen tog över hotellet fanns det inga miljömärkta hotell på Gotland. Det blev en sporre och ett tydligt mål att ta sikte på. Menette berättar att de inte använder några kemikalier under städningen, halverar sin vattenförbrukning genom snålspolande munstycken i badrummen och engagerar sig för Östersjöns fiskbestånd genom projektet ”Rädda en gädda”, som Besöksliv har skrivit om tidigare.
Jämförelse med andra är viktigt
Just att få med sig andra aktörer på hållbarhetståget är viktigt för ägarna. Menette har påbörjat ett projekt tillsammans med Benchmarking Alliance för att ta fram ett analysverktyg där hotellägare kan se sina förbrukningskostnader lika tydligt som beläggningsgrad och omsättning. På så sätt kan aktörer jämföra hur de ligger till med hållbarhetsarbetet i förhållande till andra.
– Kan man exempelvis se att man ligger dåligt till i energiförbrukning i jämförelse med andra aktörer blir det enklare att veta var satsningar och investeringar behöver göras, säger Menette.
Generationsskifte
För S:t Clemens egen del gäller utmaningarna inte miljöavtrycket – ägarna står istället inför ett generationsskifte. Nomineringen till Stora Turismpriset ser Menette som ett fint avslut.
– Det här rundar av det som vi gemensamt åstadkommit alla fyra och ger ny energi till en nystart. Vi vill våga ännu mer och inspirera ännu fler i branschen att satsa på hållbarhet, säger Menette.