I somras jobbade flera fjälldestinationer hårt för att informera människor om fjällvett, på grund av de senaste årens ökade nedskräpning och oaktsamhet om den ömtåliga fjällnaturen.
Besöksliv.se berättade tidigare om hur Kebnekaises fjällstation bedrivit en lyckad städkampanj tillsammans med “Håll Sverige rent”. I Vemdalen, Funäsfjällen och Lofsdalen satsade man gemensamt på hållbarhetskampanjen Fjällen Forever, med syftet att informera nya och gamla besökare om fjällvett.
Fjälldestinationerna har via ledvärdar och spårbolag kunnat konstatera att nerskräpningen i fjällmiljön minskat, trots att rörelsedata från Telia och gästnattsstatistik för kommersiella övernattningar visar att fjällorterna i Härjedalen ökat antalet gästnätter med 21 procent mellan juli 2020 och juli 2021.
– Vi lämnar en fantastisk sommar där det har varit fler gäster än någonsin som njutit av våra fjäll. Gästerna har visat stor omsorg om fjället och vi kan konstatera att nerskräpningen varit mindre än vanligt, säger Lotta Anestedt, vd på Destination Lofsdalen i en kommentar.
Uppemot en kvarts miljon gäster tog del av budskapet som tagits fram tillsammans med Härjedalens kommun. Närmare 900 personer skrev även under digitalt på kampanjens helsida, utformat som ett löfte till naturen, djuren och till barnbarnen.