Annons

Mora Hotell och Spa på högvarv under Vasaloppsveckan

zoom FOTO hotellet: Johan Ohlsson
FOTO hotellet: Johan Ohlsson
NYHETER. I nära samarbete med IFK Mora och Vasaloppet har Mora Hotell och Spa effektiviserat logistiken, ökat kapaciteten och laddat upp med extra personal för att möta trycket under Vasaloppsveckan.  
Annons

Världens största långlopp på skidor, Vasaloppet, är i full gång. För Mora Hotell och Spa, som sedan 2018 drivs av bröderna Petter och Patrick Lund, betyder det att hela verksamheten snurrar betydligt mycket snabbare än vanligt.

– Ja, det är full rulle och mycket att tag i nu. Gästerna behöver gå upp klockan tre på natten och äta frukost för att de ska hinna ta sig upp till starten. De åker klockan fem och sen har vi den vanliga frukosten som börjar halv sju, berättar marknadschef Patrick Lund när Besöksliv lyckas fånga honom över telefon.

Utmaning att hitta extrapersonal

Under Vinterveckan i Mora som startade 21 februari och håller på till 2 mars, beräknas runt 55 000 skidåkare och totalt runt 140 000 besökare komma till staden.

– Det mest populära loppen är Tjejvasan, Stafettvasan,  Öppet spår och såklart själva Vasaloppet. Ett par bubblare i år är Nattvasan och även kortloppen där vi märker att större och mixade kompisgäng bokat och samlas för en upplevelse, säger Patrick Lund och förklarar att alla skidåkare går i mål under Vasaloppets målportal vid klockstapeln i Mora, alldeles mittemot Mora Hotell & Spa.

– Utmaningen inför varje år att få tag i extrapersonal som kan stötta upp hotellverksamheten när det blir mycket. Spaavdelningen får jobba hårt nu exempelvis, så det gäller verkligen att “staffa” upp här. Vi har plockat in folk från hela Sverige men det är aldrig tillräckligt.

Tusen tallrikar per dygn

Mora Hotell och Spa är ett fyrstjärnigt hotell där mycket är bevarat ända från 1830-talet. Här huserar, förutom 135 rum och spaavdelningen på källarplanet, även Restaurang Terassen där närodlat och vilt står i fokus. Under den här veckan anpassas nivån och fokus en aning för att passa de många skidgästerna.

– Vi håller vanligtvis en ganska hög servicenivå men vi drar ner lite på den nu och ser till att få alla gäster mätta och belåtna. Vi har runt 300 frukost- och lunchgäster varje dag och lika många matgäster kvällstid som äter två-tre rätter. Så det går väl ut minst tusen tallrikar per dygn från köket ungefär, säger han.

Det goda samarbetet med olika partners runt om i Mora är en viktig del för att få effektivitet under de intensiva vinterdagarna.

– Våra leverantörer kommer varje dag och hämtar/lämnar tvätt, sopor och levererar råvaror till oss. Alla ställer upp och det behövs verkligen. Våra förberedelser inför Vasaloppet handlar mycket om att få all logistik att funka.

Vallaservice i källaren

Patrick Lund har haft löpande dialog med Vasaloppsarrangören och IFK Mora, som är delägare till Vasaloppet, under flera veckors tid.

– Ja, det är många olika önskemål som vi försöker tillgodose. IFK Mora har exempelvis sin vallaservice i vår källare. Så här kommer väl runt 8 000 skidor att vallas innan veckan är slut. Allt handlar om service – det är väldigt bra för våra gäster att allt finns klart här i huset när bussen kommer, säger han och förklarar att samarbetet fungerar jättebra.

– Vasaloppet har gjort det här i hundra år, de kan de här och är skickliga på allt som ska göras. Vi har också gjort det här i många år nu så vi hänger nog med.

Mora, som har cirka 20 000 invånare, går på högtryck under den här veckan och tar emot gäster från hela världen. Det speglar gästerna på hotellet.

– Förra året hade vi en stor grupp från Tjeckien. Nu har vi också många tyskar, norrmän, italienare och schweizare. Några amerikaner också såklart.

Några nyheter i Mora inför årets Vasalopp?

– Vasaloppsbyn, som ligger i parken utanför oss, växer för varje år. Det är folk precis överallt. Och fler och fler gifter sig i kyrkan efter Vasaloppet. Det är fint och kul att många väljer att bo hos oss i samband med en så stor händelse.

Har ni gjort några förändringar i er verksamhet under senaste året?

– Ja, vi har vidareutvecklat vinterbadet och den aktiviteten. Isvaken är nu en låda som alltid är isfri, så vi öppnar bara en lucka i isen när hotellgästerna ska vinterbada. Förra året hade vi runt 300 vinterbadande gäster nere i Siljan, så det är fortsatt populärt, säger han och fortsätter:

– En annan trend vi ser är att svenskar vill fortsätta semestra i Sverige och att Dalarna är väldigt populärt. Här har Visit Sweden och Visit Dalarna gjort ett riktigt bra jobb. Det är tuffa tider, men med en dåres envishet tänker jag att det förhoppningsvis blir en ljusning till sommaren. Men nu först ser vi fram emot att fortsätta möta alla Vasaloppsbesökare!

LÄS ÄVEN ett större reportage från Mora Hotell och Spa