Musrestaurangen Il Topolino och det internationellt omskrivna mustivolit Tjoffsans ligger till grund för en kampanj för att nå ut till arrangörer av events och konferenser – den så kallade MICE-sektorn – för att locka events till Malmö.
– Vi hade ett kommunikationsmöte där vi diskuterade hur vi kunde vässa vår kommunikation. Vi började prata om Il Topolino och hur de på ett busigt, lekfullt och relativt billigt sätt nådde ut i media worldwide. Sen kom kopplingen mellan muskonstverket och MICE (Meetings, Incentives, Conferences and Events) vilket ju är den branschen vi jobbar i, berättar Christopher Johansson, projektledare på Malmö Stad.
Skapat ny film
Nu har man skapat en film om Malmös styrkor som konferensstad som bygger på musinstallationerna. Specialframställda vykort och en liten present i musstorlek har skickats ut till viktiga MICE-arrangörer runt om i Europa.
– Detta kan vi sedan spinna vidare på med film, marknadsföringsmaterial, presentationer och allmänt som en icebreaker när vi träffar kunder. Malmö med sina korta avstånd men samtidigt stora utbud passar perfekt för såväl det lilla mötet eller eventet som det stora.
Blir det inte tokigt att fronta en kampanj med en musrestaurang som vandaliserats och inte längre existerar, samt ett tivoli som har stängt?
– Jag tror inte att det är så viktigt att konstverken inte längre finns kvar. Vi har fokuserat på de positiva reaktionerna som konstverken har skapat. Anonymouse har också hintat om att de kommer releasa fler konstverk, säger Christopher Johansson.