Intresset för friluftsliv och naturupplevelser har ökat kraftigt de senaste åren. Många svenskar reser till exempelvis Siljan, Vänern och Vättern för att skapa fina sommarminnen. Nu ska även Storsjön i Jämtland sättas på kartan genom sajten Visit Storsjön som lanserades i slutet på juni. En driven och engagerad Marcus Ståhl ligger bakom satsningen genom sitt företag Fjällbyrån.
– Storsjön är ju faktiskt Sveriges femte största sjö och ligger nära både fjäll, stad, och landsbygd – det är ju superläckert och exklusivt. Folk borde inte bara passera Storsjön på väg mot Östersund eller fjällen utan jag vill att fler ska få upptäcka den här vackra platsen och faktiskt se Storsjön som ett resmål i sig.
Marcus Ståhl driver Fjällbyrån sedan ett år tillbaka med fullt fokus på digitalisering och affärsutveckling. Han har lång erfarenhet av både destinationsutveckling och marknadsföring och hade tidigare rollen som vd på Destination Vemdalen. Genom Visit Storsjön vill han ena besöksnäringen och locka fler till Jämtland.
– Små företag har det tufft i konkurrensen idag, det är svårt att nå ut. Det går väldigt snabbt och helt plötsligt ska man som kajakälskande småföretagare ta hand om både företaget och alla digitala kanaler. Jag tror att det finns en styrka i att enas i ett varumärke, vare sig det är Visit Storsjön eller Visit Sweden. Det finns en kraft i att gemensamt och under samma flagg kunna säga ”Välkommen till oss”. Man blir starkare tillsammans och det är väl egentligen hela idén och tanken bakom Visit Storsjön.
Vid Storsjön finns många fina platser att besöka och även stort utbud av fritidsaktiviteter. Men kanske är det myten och historierna om Storsjöodjuret som lockar mest? Ända sedan 1600-talet har folk vittnat om mystiska observationer kring sjön och odjuret har både blivit skulptur och varit huvudperson i flertalet böcker.
– Jag är uppflyttad från Stockholm till Jämtland och bor här med min familj sedan sex år tillbaka. Jag har alltid känt att den här sjön förtjänar att lyftas på ett bättre sätt. Ur ett mer internationellt perspektiv så är ju exempelvis Gardasjön ett av Italiens största resmål, och Loch Ness i Skottland är ju ett känt namn över hela värden. Med sin unika miljö och mytomspunna sjöodjur tror jag att Storsjön har stor potential även internationellt.
Hur tänker du kring Visit Storsjön framåt?
– Jag hoppas på sikt att Storsjön ska bli ett mer väletablerat varumärke och ser detta som en långsiktig investering och satsning. Men hela idén bygger på att flera aktörer tycker att tanken är bra och vill vara med. Jag har fått fin respons från näringen kring Storsjön och många använder redan hemsidan, så det känns bra! Vi behöver ju jobba enat och kontinuerligt med innehållet för att hålla den levande och aktuell. Och den resan har ju bara börjat, säger Marcus Ståhl.