Hur låter egentligen ett hotell? På NOFO Hotel finns det inte bara ett svar på den frågan. I en parisisk salong på andra våningen – inredd med en pampig kakelugn, fåtöljer i mjuk sammet, breda lampskärmar med fransar och medaljongmönster på tapeterna – ljuder det av dragspel, klirrande bestick och fågelkvitter. Blundar man är det lätt att föreställa sig att man sitter på en uteservering i Montmartre under Labelle époque – i stället för ett stenkast från Medborgarplatsen i Stockholm. Två trappor upp pryder skyltar från Bronx och Queens de Gotham City-inspirerade korridorerna och rummen. Där är det i stället en knastrande polisradio, en plötslig siren och en melankolisk musik-slinga som präglar ljudbilden.
– Snutjazz kallar jag det. Jag tänkte från början att vi skulle ha med ett rån också men där fick jag ge mig, haha, säger Alexander Alkesten, vd för NOFO Hotel.
Förvandling från enkelt vandrarhem
Iscensättningen av de nio olika ”koncepten” som hotellet är uppbyggt kring har varit en lång process, som tog sin början när Alexanders föräldrar Marie och Glenn Tammemägi köpte hotellet för tolv år sedan.
– De är entreprenörer ut i fingerspetsarna och har tidigare bland annat drivit en herrgård och en skidanläggning. Nu ville vi tillsammans omvandla det ganska enkla vandrarhemmet som låg här från början till något som var helt och hållet vårt.
Inspiration från oväntat håll
En lång inspirationsresa tog vid. Syftet var att hitta en stadsdel någonstans i världen som skulle kunna fungera som ett bärande tema för hotellet.
– Men de kunde inte komma överens om vilken stadsdel det skulle vara. Så det fick bli alla! Det fanns förstås en liten rädsla för att det skulle kännas spretigt men vi är så nöjda med resultatet, och en röd tråd är ändå tydlig trots de olika koncepten, säger han.
Idén att också ljudsätta hotellet föddes på en annan resa – till Disney World.
– Vi var där på semester och insåg att det var en upplevelse att bara stå i kö där. Det lyste, blinkade och lät. Så vill vi också ha det, tänkte vi.
Har tydlig musikprofil
Vägg i vägg med hotellet ligger en brandstation som användes när 90-tals-humoristerna i Killinggänget spelade in tv-serien ”Nilecity 105,6”. Och rollfiguren Farbror Barbros paradreplik ”Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet” ligger nära till hands för att beskriva hur det ambitiösa arbetet med ljudet på hotellet har vuxit fram. Ljuddesignföretaget Efterklang har skapat de musikslingor som numera flödar genom de olika delarna av hotellet.
– Jag är egentligen ingen ljudnörd men det har varit ett stort arbete att få allt att låta perfekt. Vi vill verkligen inte att det ska uppfattas som bakgrundsmusik men vi vill heller inte trycka upp det i ansiktet på någon, ”kom och lyssna på våra ljud”. Men lägger man märke till det så kan man njuta av en genomtänkt helhet.
Hur har gästerna reagerat på det här?
– Vi har fått en jättepositiv feedback från våra gäster och det har förstärkt engagemanget hos våra gäster att välja vilken stil man vill bo i, det kan man välja på hemsidan.
Hur beskriver du hotellet, finns det någon hisspitch?
– Själen här är det familjära och det unika. Det var så allting började, i det personliga och med vår familj. Nu när allting i designen äntligen är på plats så har det blivit något unikt. Det engelska ordet ”quirky” beskriver ganska bra vad vi är och vill vara, säger han och fortsätter:
– Och vi är otroligt nöjda över designen på hotellet nu när vi väl är klara. Vi har en tydlig musikprofil som genomsyrar verksamheten med bland annat livespelningar, NOFO Sessions, på vår innergård nu i sommar. Vår hetaste spellista ligger på hemsidan, det går hand i hand med den här satsningen.
Satsade sig ur krisen
Just den här dagen då Besöksliv lyssnar sig igenom de nio olika koncepten är det i princip fullbokat. Alexander Alkesten medger att det är en skön känsla efter en tung period under pandemin.
– Pandemin var såklart hemsk. Men vi bestämde oss tidigt att behålla all vår personal och i stället satsa oss ur krisen. Det bidrog till att vi känner oss så starka idag och vi har ännu inte känt av de sämre tiderna i någon jättestor utsträckning.
Alexander Alkesten beskriver sin målgrupp som medvetna resenärer, som söker något mer än “bara” ett hotell.
– För några år sedan gjorde vi en varumärkesförflyttning. Vi var för lokala och tyckte att vi var lite sockersöta i vår tonalitet. Vi valde då att rikta om vår marknadsföring för att nå exempelvis unga, hippa personer i London.
Har ni lyckats med den förflyttningen?
– Ja, det tycker jag. Vi ville vara allt för alla och då blev vi inget för någon. Nu har vi en ryggrad: ”det är så här vi är”. Reklambyrån vi jobbar med säger: Man är inte cool för att man säger att man är cool, man är
cool om man gör coola saker.
Du kan även läsa ett större reportage om NOFO Hotel i senaste numret av Besöksliv – affärsmagasinet för Sveriges roligaste näring sedan 1916. Alla medlemmar i Visita får ett exemplar av magasinet per anläggning genom sitt medlemskap.