Det exklusiva äldreboendet Silver Life börjar snart sälja lägenheter till sina kommande enheter i Näsby Park, och samtidigt ska fastighetsutvecklingsbolaget Niam, som ligger bakom Silver Life, även bygga bostadsfastigheter i området runt Näsby slott.
Det är ett av skälen till att slottet gör en stor investering i upprustning, modernisering och utbyggnad.
– Detta är en supersatsning. Hela området ska byggas om, och vi ska på sikt serva de nya boende med en egen lokal lounge, och vara en mötesplats för hela området. Vi vill bli navet för hela byggsatsnigen, säger Vanja Vilbern, marknadschef för Stockholm Meeting Selection, som driver Näsby slott.
Ska åter bli ”Festernas slott”
Förutom en grundlig renovering ska slottet lyftas med ett nytt inredningskoncept som knyter an till Näsby slotts gamla smeknamn ”festernas slott”.
–I början av förra århundradet hängde konstnärseliten, det var som en enda stor Gatsbyfest och vi vill hitta tillbaka till den känslan, säger Annette Wheeler.
Starka färger, svulstiga textilier och en blandning av punk och Art nouveau ska göra slottet mer inbjudande, och inspirera till spontanhäng.
– Tanken är att vi ska bli ett kvarterslott, vi vill vara den naturliga platsen att gå till om man vill fika, fira något, äta en bit mat eller ta ett glas vin. Vi har nog upplevts som en lite sluten plats tidigare, men nu vill vi bli mer tillgängliga inte minst för de som ska bo häromkring.
21 nya hotellrum och vinprovarrum
Utöver ett förändrat utseende som ska vara klart under maj i år, får slottet 21 nya rum och två vinkällare med vinprovarrum, för konferens- såväl som privatgäster och externa besökare. De nya rummen beräknas stå klara under hösten 2019.
Idag står konferenser, vilken är slottets primära målgrupp, för 80 procent av hotellets intäkter, men målet är att andelen som privata gäster står för ska öka i och med renoveringen och utbyggnaden.
– I och med att det kommer att flytta in fler i området, räknar vi med att det kommer att finnas ett större behov av hotellrum för privatpersoner och på helgerna. Att vi får göra det precis som vi vill kommer att ge hela hotellet ett lyft och större attraktionskraft, säger Annette Wheeler.