Annons

Nattklubb, elaka spöken, nya djur – så satsar Parken Zoo

NYHETER. Nattklubb för en mogen publik, elaka spöken, nytt matkoncept – och självklart nya djur. Framtidsplanerna för Parken Zoo i Eskilstuna börjar klarna.
Annons

Parken Zoos resa för att bli en attraktiv nöjes- och djurpark har inletts på allvar. I juni såldes parken till investmentbolaget Mimir Capital och efter den första sommaren i ny ägo sker flera nya satsningar inför hösten. Bland annat ska konferens- och nöjeslokalerna i Pingvinen vid tre tillfällen i höst förvandlas till nattklubb för en mogen publik.

–Historiskt har Parken varit platsen där många Eskilstunapar träffats, alla relationer i stan har börjat i parken på något sätt. Det vill vi knyta an till med klubbkvällar med nostalgi, både gammal och ny musik och populära coverband, säger Lennart Sundén, parkens tidigare tillförordnade vd som nu blivit permanent vd.

 

Snälla spöken för barnen

 

Parken öppnas för en Halloweenvecka precis som förra året, men utvidgas så den omfattar även nöjesparken. De snälla spökena för barnen på dagtid kompletteras i år med betydligt läskigare spöken kvällstid för vuxna som gillar att bli skrämda.

De som befarat att Parken Zoo ska göra sig av med djurparksdelen kan dra en suck av lättnad. Det finns inte på kartan.

– Djurdelen ska absolut vara kvar. Och vi kommer att presentera djurnyheter inför nästa säsong.

 

Mer än ett zoo

 

Däremot försvinner troligen ordet Zoo ur namnet. Det känns inte rättvist att parken heter som den gör när vi har så väldigt mycket mer att erbjuda, både nöjespark, bad, camping och konferensmöjligheter. Vi ska vara en park i alla väder, säger Lennart Sundén.

En av de viktigaste förändringarna inför nästa sommarsäsong blir ett nytt matkoncept.

– Vi är inte bra på matupplevelser, så matkonceptet ska förändras, men det är mycket arbete att hitta menyer som ska fungera under nöjesparkens korta säsong, där det är högt tryck och under en begränsad tid. Vi jobbar mycket med det.

 

Tre miljoner i resultatförbättring

 

Parken Zoo kan samtidigt glädja sig åt att sommarförsäljningen blev framgångsrik. 14 000 fler besökare kom till Parken jämfört med sommaren innan, 123 000, en ökning med 13 procent. Årets nyhet i djurparken var Lemurernas värld. För första gången erbjöds också gästerna ett all inclusivekoncept där även Parkenbadet ingick tillsammans med djur- och nöjesparken, vilket togs emot väl.

– Våra campingpaket med stuga, frukost, middag och parkbesök sålde också väldigt bra. Campingstugorna var fullbelagda hela säsongen, säger Lennart Sundén.

Den positiva utvecklingen under sommaren ledde till 3 miljoner kronors resultatförbättring jämfört med sommaren 2015.

– Men vi kommer inte att visa vinst i år. Det är för tidigt, förändringsarbetet har bara börjat, säger Lennart Sundén.