Nordic Camping & Resorts ger sig in i hotellbransche”Jag är ingen förvaltare, så jag säger fortsatt tillväxt, både genom investeringar i våra anläggningar och fortsatta förvärv”, svarade Nordic Camping & Resorts nytillträdde vd när Besöksliv i april frågade honom om hans linje.
Ett avtal om förvärv av anläggningen Ånnaboda utanför Örebro från Branäsgruppen blir hans första steg i den riktningen. I anläggningen ingår bland annat camping, en stugby och en hotellverksamhet.
–Vi ser väldigt goda möjligheter att utveckla hela Ånnaboda, inte minst campingen och stuganläggningen. Dessutom har Ånnaboda en stark ställning som sportdestination med bland annat fina längdspår, MTB-leder och fiske, säger han och tillägger:
– På cykelavstånd från Ånnaboda har vi vår camping i Nora och det går fina MTB-leder däremellan.
Ånnaboda blir den första anläggningen inom Nordic Camping & Resorts som har en stor hotell- och konferensverksamhet.
Är det en medveten strategi att ge sig in i hotell- och konferensbranschen?
– Vi har redan omfattande stugverksamhet och jag ser egentligen ingen skillnad mellan hotellboende under ett tak eller under flera stugtak. Vad gäller konferensverksamheten har vi börjat titta på det även för andra anläggningar och det är absolut en intressant marknad där vi har mycket prisvärda alternativ att erbjuda, säger Johan Söör.
Nordic Camping & Resorts tog över för drygt en vecka sedan.
Du har sagt att ni de närmaste åren ska investera minst 8 miljoner för att utveckla Ånnaboda, vad ska ni göra?
– Ett stort projekt i höst kommer att vara att bygga ett nytt servicehus för campingen, vilket varit efterfrågat länge. Vi kommer även investera i bättre platser, vägar och skyltning. En annan viktig del är att rusta upp stuganläggningen.
Vad ser ni för möjligheter att växa med Ånnaboda?
– Vi vill utveckla Ånnaboda till en viktig destination året runt för sport- och friluftsintresserade gäster, oavsett om man vill bo på campingen, i stuga eller på hotellet, samt fortsätta växa konferens- och restaurangverksamheten.