Det var i början av februari som Rscued – ett företag som räddar frukt och grönsaker som är tänkta att kastas för att tillverka juice, smoothies, lemonader och shot – fick ett samtal från en svensk odlare som hade 150 ton äpplen som skulle slängas på grund av sviterna efter en hagelstorm.
– Jag tände på alla cylindrar samtidigt och kände att det här måste vi fixa, säger Truls Christerson, vd på Rscued.
Ovanligt stor volym
Han hörde av sig med ett sms till Nordic Choice Hotels och André Johansson, executive chef, med den raka frågan. Vill ni ha äppelmust till era hotell? André Johansson svarade med en gång att det var intressant och bad om att få återkoppla så snart han kunde.
Under loppet av 31 timmar var affären klar, berättar Truls Christerson.
– Det var en ovanligt stor volym. Rscued är snabbfotade i och med att vi aldrig riktigt vet när vi får in våra varor. Nordic Choice visade också prov på att även de kan vara snabbfotade, säger han.
Ingen övertalning krävdes
Nordic Choice Hotels är ett multibrand-företag som består av fyra kedjor.
– Vi vill vara med där det händer och kunna påverka i den mån vi har möjlighet. När jag fick sms:et från Truls på Rscued så var min första spontana tanke att det här kommer vi aldrig att kunna genomföra, med tanke på den stora volymen äpplen det rörde sig om, säger André Johansson och fortsätter:
– Jag kollade med mina kollegor om det fanns ett intresse för att kunna leverera det till våra frukostar på våra hotell och konferenser. De var superpositiva. Det blev aldrig ens någon övertalningsprocess. Det gick förvånansvärt snabbt.
Totalt rör det sig om cirka 70–80 000 liter äppelmust, som kommer att serveras på Clarion Hotels, Quality Hotels och Clarion Collection. Musten håller i 18 månader utan att stå kallt, när den är tappad på bag in box.
Vad ser ni för fördelar med att göra det här?
– En dörr har öppnats och vi ser att vi vill göra fler liknande insatser. Vi har musklerna att kunna påverka i stor grad och det rör sig om stora volymer som vi kan hantera. Vi är ett 100-tal hotell i Sverige och när vi får med alla på tåget så blir det stort, säger André Johansson.
Gediget hållbarhetsarbete
Nordic Choice Hotels har ett gediget hållbarhetsarbete, med allt från ekologiska produkter till nya hållbara konferenskoncept.
– Det vi diskuterar dagligen är hur vi kan bli mer hållbara och hur vi kan påverka. Att Rscued nu dök upp med sitt förslag blev en win-win för oss båda, att rädda frukt som ändå skulle kastas. Det passar Nordic Choice Hotels, säger André Johansson och avslutar:
– Vi önskar att fler aktörer tycker att det är kul det vi gör och att fler hoppar på det tåget. Det finns fler inom branschen som kan vara med och påverka på det här sättet.