Förra året lanserade hotellkoncernen Strawberry, tidigare Nordic Choice Hotels, det nya restaurangkonceptet Brasserie Nòr som kommer att finnas på ett mindre antal utvalda hotell i landet.
Parallellt lanseras också The Social, en avslappnad internationell bistro, på ett större antal hotell. Hittills finns Nòr på de fyra hotellen Quality Hotel Match i Jönköping, Clarion Hotel Umeå, Quality Hotel Grand i Borås och Clarion Hotel Sundsvall.
– Med Nòr vill vi erbjuda både hotellgäster och de som bor i staden en levande mötesplats i en livlig och ombonad miljö, riktigt god mat och trevlig stämning, säger Fredrik Blomberg, SVP Food & Beverage på Strawberry.
Vill bli relevanta för fler
Han beskriver hur utvecklingen av Nòr innebar att lägga örat mot marken för att ta reda på vad gästerna helst ville ha. Resultatet blev ett modernt europeiskt brasserie med klassiska rätter skapade av nordiska råvaror, men med uppdaterade smaker inspirerade av växande mattrender världen över.
– När vi lanserade Strawberry i slutet av maj var det med en tydlig ambition om att bli mer relevanta för fler och då är restaurangerna oerhört viktiga, säger Fredrik Blomberg.
I oktober öppnar Nòr på Clarion Hotel Stockholm beläget i stadsdelen Södermalm och även på Clarion Hotel Östersund vid Prästgatan mitt i stadens centrum.
Unikt utformad inredning
Planen är att även införa samma koncept på Clarion Hotel Amaranten på Kungsholmen i Stockholm senare i år, följt av ytterligare destinationer framöver.
– Varje destination är unik och vi väljer det restaurangkoncept som vi tror kommer att matcha hotellets behov och efterfrågan på orten bäst, säger Fredrik Blomberg.
Det finns en tydlig röd tråd på Nòr-restaurangerna även om inredningen är unikt utformad för varje restaurang.
– Du ska känna igen dig i den moderna brasserie-miljön, där gästerna kan kika in i det öppna köket eller botanisera i hyllorna bland vinerna. Det lokala speglas genom valet av råvaror, en trerätters chefs choice-meny och unika signaturdrinkar.
Hur har Nòr-restaurangerna tagits emot hittills?
– Nòr har redan vunnit hjärtan runt om i landet. När vi öppnade Quality Hotel Match i Jönköping förra hösten blev det ett bra tillfälle att testa maten och miljön på våra gäster. Det har gått väldigt bra och det gör att vi valt att expandera Nòr till fler platser, säger Fredrik Blomberg.