Under våren 2023 rekryterade restaurangföretaget Nordrest tre nya, viktiga nyckelpersoner. Linnea Blom, biträdande affärschef, som går från rollen som områdeschef på Liseberg, Linda Höglund, affärschef över det kommersiella området, kommer närmast från Coor där hon arbetat med konceptutveckling och Jonas Winkelmann, driftsdirektör, med ett långt yrkesliv i restaurangbranschen bakom sig.
Nordrests vd, Michael Bühring, är mycket nöjd med rekryteringarna och de nya rollerna som därmed skapats i företaget.
– Vi förstärker organisationen när det gäller restaurangdriften. Det var viktigt att rekrytera externt för att kunna utveckla bolaget med nya erfarenheter och kompetenser.
Tusentals glassar varje dag
En viktig del av Nordrests erbjudande stavas lunch. Inte minst för bolagets företagskunder, som gärna vill locka tillbaka sina medarbetare till arbetsplatserna.
– Bra och god mat är en viktig del och vi vill göra luncherna till det där lilla extra. Vi har till exempel märkt att där vi erbjuder en mjukglass efter maten – det blir alltid en stor snackis.
Hur många mjukglassar går det åt?
– Mellan 5-10 000 per dag. Med sås och strössel. Det ingår i vårt buffékoncept och man får ta så många man vill, säger Michael Bühring och fortsätter:
– Det är roligt att erbjuda det, inte minst för att vi just nu lever i en tuff tid med stigande råvarupriser. Det hade varit enkelt att ta bort glassen men vi vill inte det. Vi satsar på att jobba smartare istället.
Satsar på Arlanda med Pontus Group
Nordrest har funnits i tio år och kallar sig för Sveriges bredaste restaurangföretag, med restauranger inom verksamheter som vård, skolor, campus och inom olika kommersiella företag. Inte minst på Arlanda där man storsatsar med två nya restauranger 2024 tillsammans med Pontus Group samt ett nytt, italienskt cafékoncept.
Nästa år siktar Nordrest på att totalt omsätta två miljarder kronor.
– Vi började som små innovativa entreprenörer men har idag vuxit och hamnat bland de största bolagen, vare sig vi vill det eller ej. Men vi ser oss fortfarande som entreprenörer och tänker alltid tvärtom – hur kan vi bygga restaurangerna smartare och bemanna bättre snarare än att skära i kostnader?
Vad blir er största utmaning hösten 2023?
– Köpkraften kommer att minska, våra dagliga lunchgäster som betalar med privata pengar kommer att få det tuffare, utan tvekan. Det hade varit lätt för oss att höja priserna för att säkra marginalen. Men vi lever på att ha mycket gäster och ska istället jobba smartare, mer säsongsanpassat och inte bli stela i styrningen.
Michael Bühring påpekar att affärsidén – schyssta måltider – ska vara bärande överallt i alla verksamheterna och att det också är någonting som Nordrest medarbetare uppskattar.
– Hållbarhet är en hygienfaktor för oss, och det är inte minst viktigt för den yngre generationen som vi rekryterar. För dem är det jätteviktigt att arbeta för en schysst arbetsgivare. Ett stort projekt vi har nu är: hur ersätter vi nötfärsen? Där ser vi en framtid med olika hybridlösningar.
När omsätter ni tre miljarder?
– Jag drar till med max tre år bort, så 2025, säger Michael Bühring.