Annons

Nu blir det lättare att hitta rätt camping

zoom Nya varumärken: First Camp Resort och First Camp Easy.  Foto: Pressbilder
Nya varumärken: First Camp Resort och First Camp Easy. Foto: Pressbilder
NYHETER. First Camp har skapat två nya undervarumärken som ska underlätta för gästerna. Samtidigt ser campingkedjan en stark tillströmning av bokningar – inte minst från tyskar som flyr medelhavets värmeböljor.
Annons

Elva destinationer hittas numera i kategorin First Camp Easy, medan sex campingplatser erbjuds under varumärket First Camp Resort. I korthet kan den förstnämnda beskrivas som enkel avkoppling medan First Camp Resort präglas mer av aktiviteter och ett stort antal faciliteter.

Ingela Lundkvist, kommersiell chef på First Camp, förklarar bakgrunden till de nya kategorierna med att företaget växt och idag har över 70 destinationer i Sverige, Danmark och Norge.

– Med bara ett varumärke har det varit svårt att hjälpa våra gäster att hitta rätt eftersom camping kan vara så olika upplevelser. En del vill ha en lugn vistelse nära naturen medan andra, inte minst barnfamiljer, tycker det är roligt med mycket aktiviteter. Bara i Sverige finns ungefär tusen campingar och när man ska planera sin campingsommar krävs det rena detektivarbetet. Med de nya varumärkena blir våra campingars skillnader tydligare redan på hemsidan, säger hon.

Baddräkt hela dagen

Trots att sommaren 2023 regnade bort finns det även i år ett stort intresse för att checka in på någon av landets campingplatser. Bokningsläget har gått upp fyra procent under årets första kvartal jämfört med 2023 och Ingela Lundkvist märkte hur bokningarna närmast exploderade i maj när solen tittade fram.

Vad är det som gör camping så populärt hos oss svenskar?
– I våra undersökningar nämns ordet frihet väldigt frekvent. Det kan handla om att man kan byta plats varannan eller var tredje dag. Men oftare betyder det att ha friheten att kunna gå i baddräkt hela dagen eller att äta frukost i pyjamas om man vill det även när man är borta på semester. Och att man kan säga ja till barnen, vare sig de vill ha glass, gå till en lekpark eller bada, säger hon och förklarar vidare:

– Sedan är det naturupplevelsen, att det passar även den som vill ha en mer aktiv semester. Camping är väldigt folkligt och någonting som väldigt många har en relation till, konstaterar hon.

Klimatet gör att fler söker sig hit

Men även om många svenskar planerar för en semester på någon eller några av landets campingar är det framför allt internationella gäster som tillkommit. Liksom förra året kan First Camp se hur den klimatpåverkan som resulterat i återkommande värmerekord i södra Europa får nu allt fler att söka sig norröver.

– Vi ser att många tyskar kommer hit eftersom det numera blir väldigt varmt på kontinenten. Då tycker man att det är skönt med en mer behaglig semester. Sedan påverkar den svaga svenska kronan också, säger Ingela Lundkvist.

LÄS ÄVEN om hur First Camp samarbetar med Plan International.