Annons

Nu rustar campingarna inför nästa sommar

zoom Sommarens goda väder fick glassförsäljningen hos Kalix Camping att öka med 24 procent jämfört med i fjol.
Sommarens goda väder fick glassförsäljningen hos Kalix Camping att öka med 24 procent jämfört med i fjol.
NYHETER. Efter en rekordsommar förbereder landets campingar inför nästa säsong. Hos Kalix Camping ska de inte bara investera i nya stugor, tillsammans med kommunen vill man också storsatsa på närområdet.
Annons

När sommaren summeras är det tydligt att landets campingplatser är de stora vinnarna. Enligt SCR Svensk Campings årliga undersökning bland medlemsföretagen så säger 95 procent att de haft lika bra eller bättre beläggning i år jämfört med rekordåret 2015.

Stark husbilstrend

På Kalix Camping har de ökat antalet gäster rejält och en bidragande orsak är den starka husbilstrenden.

– Vi har flera gånger haft kö från E4:an ner till campingen och jag skulle gissa att hälften av gästerna varit husbilsägare. Det har bidragit till att vår beläggning ser så bra ut, antalet gästnätter har vuxit med 13 procent, säger Sandra Bergström, verksamhetsansvarig på Kalix Camping.

Kalix Camping har utvecklats starkt sedan anläggningen började drivas i privat regi för sex år sedan. Antalet campingplatser har nära fyrdubblats, från 45 till 175 stycken. Till utbudet hör också två stugor.

Men de räcker inte till. Efter sommarens högtryck och nu planeras nya boenden.

– Till nästa säsong vill vi utöka med fler stugor. Jag tror att vi kommer att investera i två nya och på sikt handlar det om ett tiotal. De stugor vi har i dag är stora och de innehåller diskmaskin och badrum, nu efterfrågar gästerna enklare och lite billigare boenden, säger Sandra Bergström.

Många vill förlänga säsongen

Många campingföretag gör nu också satsningar på att förlänga säsongen och på att skapa aktiviteter för regniga dagar. I Kalix kommun utreds just nu ett medborgarförslag om ett lekland och det skulle gynna campingen. Sandra Bergström berättar om ytterligare ett projekt. 

– Vi kommer att samarbeta med kommunen för att rusta upp hamnen som ligger nära campingen. Det skulle innebära fler skärgårdsturister och att vi kan locka besökare under stora delar av året. Jag vill skapa en ny mötesplats för turister och kalixbor med grönområden och en fredagsmarknad där det går att handla lokalt producerad fisk, grönsaker och bär.

Mark Baljeu är vd för Grönklittsgruppen, som bland annat äger campingar i Sunne, Mora och Orsa. Och enligt honom satsar de stort på aktiviteter utanför campingområdena.  

– Vi har mycket sådant i egen regi, såsom vår björnpark och rovdjurspark, tomteland och sommarland. Det skapar synergieffekter för oss och därför utvecklar vi de verksamheterna kontinuerligt.