Göteborg har som en av cirka 300 organisationer i världen förbundit sig att bidra till att minska den globala turismens utsläpp med minst hälften under det kommande decenniet och inga utsläpp så snart som möjligt före 2050. Den 4 november undertecknades Glasgow-deklarationen, som har tagits fram av bland annat United Nation World Tourism Organisation (UNWTO).
– Det är både ett statement och ett åtagande för oss, och det går helt i linje med Göteborgs ambition att vara klimatneutralt år 2030. Som världsledande hållbar destination var det helt naturligt för oss att skriva på deklarationen, säger Katarina Thorstensson, hållbarhetsstrateg på Göteborg & Co vars uppdrag är att verka för besöksnäringens bästa i Göteborgs stad.
Hon menar att det är viktigt att besöksnäringen visar att den är medveten och agerar i klimatfrågan.
– Med deklarationen får klimatfrågan någon form av globalt sammanhang för näringen, som leder oss framåt. Jag tror på att turismen och besöksnäringen kan vara del av lösningen, särskilt som att det är en sådan synlig bransch. När det syns att människor mår bra, har roligt och du samtidigt kan visa på smarta lösningar kan det få en väldigt stor effekt.
Löpande rapportering
Som undertecknare av deklarationen har Göteborg åtagit sig att leverera en konkret klimathandlingsplan inom tolv månader. Sedan ska man rapportera löpande med både kortsiktiga och långsiktiga mål som nu håller på att formas.
– Dels handlar det mycket om att hitta gemensamma och jämförbara ramverk för mätning och målsättning, så att man kan bygga besluten på fakta. Det ligger både i aktörernas och besökarnas ansvar att vi tillsammans når målen, säger Katarina Thorstensson.
Nyckelorden för att nå resultat är kommunikation och samarbete. Det gäller såväl i de stora som i de små sammanhangen, menar Katarina Thorstensson och tar ett vanligt restaurangbesök som exempel: Det är inte bara restaurangägaren som kan se till att ta ansvar för var råvarorna kommer från – även gästen kan göra hållbara val och fråga vad som hamnar på tallriken.
Vilket är framgångsreceptet för Göteborgs hållbarhetsarbete?
– Det finns ett par faktorer man kan peka på. Dels är vi starka på samverkan i stan. Det är jätteviktigt att bygga på samverkan och tillit, att varje part bidrar utifrån sin verksamhet och kan ha bra verktyg för vilka insatser som är viktiga och relevanta. Det måste vara tydligt att alla i turismens ekosystem behöver vara med, säger Katarina Thorstensson som även framhåller mod och tålamod i klimatarbetet.
En självklar fråga menar hon är hur de fossila utsläppen kan reduceras i en bransch som är tätt sammankopplad med transporter.
– Det är ingen hemlighet att transportfrågan är en av de svåra frågorna när det gäller turism. Här behövs insatser från många aktörer, det är ingen fråga vi löser själva. Att enkelt kunna kombinera transportsätt och underlätta bokning på internationella tågsträckor är sådana exempel. Vi ser fram emot fossilfria resor och gör vad vi kan för att påverka den utvecklingen.
Viktigt är också att inspirera och samverka med andra, till exempel genom projektet Greentopia – ett projekt inom evenemangsnäringen där idrotts- och kultursektorn arbetar för att bidra till klimatneutrala städer i Sverige 2030.
– Sedan tycker jag att fler i vår näring ska skriva under Glasgow-deklarationen, säger Katarina Thorstensson.
Läs mer om deklarationen.
Här skrev Besöksliv om att Svenska Mässan och Stockholmsmässan har undertecknat branschens globalt mest omfattande hållbarhetsamarbete.