Hur känns det?
– Fantastiskt spännade. Jag är en människa som tycker om att ha saker att ta tag i. Min passion är att utveckla produkter och människor. Jag nyper mig i armen över att jag får göra allt detta. Det är en ära. Inte minst att förverkliga idén om Brunkebergstorg och det är ju lite galet att lämna mitt i – men konceptet är satt nu och att jag får ta Comfort Hotels under mina vingar är så roligt.
Tvekade du?
– Ja absolut! Jag hade lovat teamet och ägaren och fastighetsägaren att jag skulle öppna At Six, med dagen efter öppningen som målbild. Det har varit ett extremt intensivt år och då lär man känna människor både goda och dåliga sidor och när man har gråtit och skrattat ihop är det svårt att lämna. Och jag är extremt lojal som person. Så jag tvekade att lämna teamet, men den stora skillnaden här är att jag inte lämnar ägaren. Nordic Choice står även bakom Comfort Hotels.
Varför tackade du ja?
– Jag kan känna att utmaningen för mig är att det nu handlar om 35 hotell, inte ett eller två. Jag har varit på komplexa anläggningar, men detta är en kedja med hotell i flera länder. Det är spännande. Och teamet på Brunkeberg är extremt kompetent. Nu får de en ledare som är med vid öppningen och framåt.
Vilken är den största skillnaden?
– Jag tycker om människor, att ta i dem och se dem och kommunicera med dem. Min största utmaning nu är att jag får kommunicera mycket via telefonkonferens och mail. Det blir utmanade att lyckas exekvera det jag står för, att få receptionisten i Trondheim att ha samma mål som jag när jag inte kan träffa hen. Det triggar mig.
Hur ska du få det att fungera?
– Det räcker inte att som chef flyga in och ut, men jag ska besöka så många som möjligt och ta lite tid till alla medarbetare. Visa var jag står i mitt ledarskap. Vi ska bland annat samla alla direktörer och receptionschefer i Oslo och istället för att ta in externa föreläsare så kör vi och jag mycket själva. Närvaro är det viktigaste verktyget. Sedan skapar vi en organisation runt det vi beslutat är det viktigaste för att skapa en hållbar organisation med ett hållbart ledarskap, där alla tror på den kultur som vi kommer överens att vi ska ha. Varje ledare blir den förlängda armen och electriciteten ska gå ut i varje del.
Vilka erfarenheter från tidigare jobb ska du applicera i ditt nya?
– Jag har lärt mig att bygga en strategi med team och en ledstång som alla ska hålla sig i. Det ett enskilt hotell vill lyfta just nu kanske inte är det som är viktigast för kedjan. Vi ska skapa en gemensam målbild och hålla oss till den. Mitt jobb är att förmedla målbilden och få alla att vilja gå åt det hållet. När alla gör det så händer något. Det är häftigt! Men jag är inte där än.
Hur skulle du beskriva Comfort Hotels?
– Idag är det en härlig kedja hotell som ligger i städernas centrum, med fokus på det viktigaste: en god natts sömn.
Vad hoppas ledningen att du ska åstadkomma?
– Underverk! Nej, men de förväntar sig att jag ska tydliggöra varumärket och skapa en härlig kultur för medarbetarna, vilket ger högre gästnöjdhet. Och med ekonomiska mål som fokus. Inom Choice jobbar vi som alla andra med ekonomiska resultat, men vi gillar att göra det lite roligare på vägen.
Vilken blir din viktigaste uppgift?
– Det är att förtydliga varumärket. Och framför allt leverera det innehållet. Varumärket är lite brokigt idag. Vi ska förenkla, förtydliga, fylla och förmedla.
Energi mod kreativitet och passion nämner din chef att du har. Vilken är den egenskap som du har haft mest nytta av i ditt jobb?
– Egentligen kreativitet. Jag ser affärsutvecklingsmöjligheter i varje liten sak jag gör. Sedan behövs energi för att leverera på det och mod för att våga chansa och entusiasm för att få med sig medarbetarna. Med glimt i ögat kan jag få tunga dagar att kännas lättare.
Vad tror du att de andra skulle säga om dig i som chef?
– Att jag är målmedveten. Tydlig. Men väldigt mänsklig. En av mina medarbetare på Brunkeberg sa att man har roligt med mig. Det tycker jag om. Jag har bra självinsikt och då visar man större respekt för andra människor.
Hur gör man en bra jobbansökan till dig?
– Mina kolleger brukar skoja om mig att ”skriv aldrig mer än tre rader till Anna, för då tappar hon intresset”. I mejl kan de skriva ”det här är ett långt mejl, men det här behöver du veta:” och så fyller de i en rad. Så en ansökan ska vara kort och intresseväckande. Sedan googlar jag och kollar Facebook. Bilderna jag hittar påverkar i en rekryteringsprocess.
Vilken typ av personal har du haft svårast att hitta?
– Det är svårt överlag, men till exempel är det svårt att hitta nyanlända svenskar till chefspositioner. Vi är inte jämställda i hotellbranschen i Stockholm. Men jag kan egentligen inte säga en grupp utan väldigt många behövs. Kedjorna behöver ta ansvar att marknadsföra näringen och släppa in elever på praktik. Att höja blicken och jobba långsiktigt.
Hur kommer det sig att du hamnade i hotellbranschen?
– Jag ville först bli bondhustru och sedan gymnastiklärare. Men sen fasinerades jag av hotell, utan att ha bott på särskilt många. Jag bara bestämde mig för att jag skulle bli hotelldirektör. Jag var målmedveten och har betat mig fram.
När har du trivts bäst på ditt jobb?
– Sämst mår jag när jag inte vet hur jag ska reda ut saker. Även jag blir frustrerad och ledsen ibland. Jag bryter ihop och kan bli orolig. Och jag tror på det mänskliga hållbara ledarskapet. Men oftast trivs jag galet bra. Bäst mår jag när någon medarbetare skickar ett sms om något häftigt den gör och jag vet att jag har bidragit till att den upplevelsen. Eller då tidigare medarbetare hör av sig och tackar för något de fått med sig från mig. Ofta arbetar jag med målbilder – och att nå dem är en tillfredsställelse.
Vad har du för drömjobb efter detta?
– Nej, du. Jag är här och nu! Varje jobb har varit mitt drömjobb. Jag drömde mig inte bort från Brunkebersgtorg utan fick frågan. Och jag är på ett jäkligt häftigt jobb nu.