För tredje sommaren i rad får Smålands Turism extra finansiering av Region Jönköping för att marknadsföra sig specifikt mot svenska turister. Detta efter att besöksnäringen förlorat stor omsättning under coronapandemin. Fokus i år ligger på en sommarkampanj, med bland annat en sajt: guide.visitsmaland.se, där länets företag inom besöksnäringen har möjlighet att synas kostnadsfritt. Den stora nyheten i årets kampanj är appen Småländska Skatter som är en förlängning av kampanjsajten. Syftet är att locka barnfamiljerna till Småland för att besöka kända och mindre kända attraktioner och sevärdheter.
– Appen är ny för i år så det är jättespännande, säger Helene Berg, vd för Smålands Turism. Vi hoppas att den ska hjälpa turister och besökare att upptäcka att det finns så mycket mer i Småland än de stora kända besöksmålen, att det också finns en massa roliga småsaker man kan göra, att de ska känna ”wow det finns så mycket”.
Har tagit hjälp av barnens favorit
Visit Småland har valt ut 100 aktiviteter, besöksmål och sevärdheter utifrån olika målgrupper inom familjen, och utifrån geografisk spridning. Med hjälp av typiska småländska ikoner som polkagrisen, ostkakan och sagoprinsessan kan användaren se var de ligger. Det finns ett gamification-moment i appen som går ut på att samla poäng genom att utföra uppdrag och samla märken – allt kopplat till platser och företag i Jönköpings län. Totalt finns det 100 uppdrag att utföra.
Till sin hjälp med att attrahera barnfamiljerna har Visit Småland tagit bland annat Youtubern Tomu, som har över 300 000 följare på sin Youtube-kanal. Tomu är en favorit hos barnen och har fått stor uppmärksamhet när han varit runt i Småland för att testa uppdragen
– Bara efter några timmar hade många tiotusentals sett hans första klipp där han testar tävlingsmomenten. På söndag ska han delta på uppdrag av Visit Småland på en spelmässa i Jönköping där det finns mängder med barn och ungdomar, säger Helene Berg.
Kulturgatan är en favorit
Visit Småland har inte satt upp något mål för hur många som ska ladda ned appen.
– Det är första gången vi har en app, vi ser snarare kampanjen som en helhet som kommer att löpa under många månader. Vi har satt ett totalmål att växa med två procent svenska besökare under sommaren jämfört med förra året.
Vilka attraktioner vill du själv rekommendera?
– Jag har inga småbarn, men mina personliga favoriter är Kulturgatan i Bodafors med en trämöbelutställning i världsklass, och Skärstadalen, ”Smålands Toscana”, säger hon.
Smålands Turism är en av tre länsturismorganisationer i Småland under samlingsnamnet Visit Småland. På uppdrag av Region Jönköpings län stöttar Smålands Turism besöksnäringen i Jönköpings län.