I dag lade det första fartyget till vid den nya kryssningskajen i Visby. Aurora förde med sig 550 passagerare och det är en försmak av det antal som väntas den första säsongen.
– Det här är något man talat om i decennier på Gotland och det känns fantastiskt att vara i gång. Nu får vi möjlighet att ta emot de gigantiska kryssningsfartyg som cirkulerar Östersjön, säger Henrik Ahlqvist, kryssningschef på Copenhagen Malmö Port Visby.
Problem med att köra in i hamnen
Bakgrunden till kajen är att antalet kryssningsanlöp i Visby hamn minskat i takt med att storleken på fartygen ökat, de har helt enkelt inte kunnat köra in i hamnen. Det har gått från 150 anlöp och 150 000 passagerare år 2008 till 45 anlöp och knappt 50 000 passagerare förra året.
– Fartygsbranschen ser positivt på vår satsning i en ny kaj, i år kommer antalet passagerare växa till 90 000, det är nära en fördubbling jämfört med förra året.
Projektet har pågått sedan 2015 och bakom ligger Region Gotland och Copenhagen Malmö Port. Det är Region Gotland som står för kostnaden om 250 miljoner kronor och Copenhagen Malmö Port kommer att hyra kajen under en tjugoårsperiod.
Vad kommer kajen betyda för Gotlands turism?
– Den säkerställer att alla fartyg kan lägga till och det kommer att ge klirr i kassan för besöksnäringen, helt klart. Vi ser i bokningarna att i princip alla rederier som kryssar i Östersjön kommer att besöka Visby i sommar. På sikt kommer det att ha stor betydelse, vi tror att vi inom fem år kommer att ha 150 000 passagerare per år.
Kommer kajen att påverka Almedalsveckan på något sätt?
– Nej, det tror jag inte. Ett fartyg har i snitt 3000 passagerare och under Almedalsveckan är det så oerhört mycket folk på ön att de kommer att smälta in i mängden. Det kommer inte kännas mer trångt än vanligt.