Festivalen som löper över tre dagar 25-27:e oktober innefattar bland annat digitala think tanks, master classes, test labs och pop up-poddar med inbjudna matprofiler, kockar, vinmakare och foodtech-bolag från hela Norden. Initiativtagaren är fine dining-byrån Swede Concept.
– Pandemin har haft förödande konsekvenser för branschen, men nu är det hög tid att blicka framåt, säger Caroline Thörnholm, grundare och vd för Swede Concept, i en kommentar.
Förutom att lyfta den nordiska matmodellen med hållbarhet och matsvinn i fokus är ambitionen att ge nordiska stjärnkockar och vinproducenter synlighet på en internationell plattform.
– Vi hoppas att Stars du Nord och Nordens stjärnkockar kan bidra till att lyfta ”The Nordic Food Concept” och vår medvetna gastronomi som förebild och inspirera till en hållbar utveckling på global nivå. Världen blickar mot norr för svar, nu ska vi se till att leverera dem, säger Caroline Thörnholm.