Kompetenskompassen heter en arbetsmodell som har utvecklats av Ystad kommun, och som används för att långsiktigt och strategiskt arbeta med kompetensförsörjning. För besöksnäringen, där läget är mest akut, anordnas bland annat en lokal rekryteringsdag där företagen får chans att träffa kandidater.
”Verktygslåda” med konkreta idéer
Modellen implementerades i år och består förenklat av tre steg: Att undersöka det lokala behovet, att presentera resultatet av kartläggningen för organisationer, skolor och politiker, samt att slutligen presentera en ”verktygslåda” med konkreta idéer och samverkansmöjligheter för företag och utbildningar.
–Det kanske låter enkelt, men man måste ha en plan och man måste veta vad vi ska göra och varför. Där är Kompetenskompassen väldigt bra, inte minst för att kunna gå till politikerna och peka på var det kan behövas resurser, säger Jenny Norberg Randowo, näringslivsutvecklare på Ystad kommun.
Vad kan en ”verktygslåda” med idéer och samverkansmöjligheter innehålla?
–Det kan vara förslag på att skolan ska ta kontakt med de företag som vi vet har ett behov, förslag på en aktivitet som företaget kan vara med på för att komma i kontakt med unga arbetssökande, workshops eller samverkansarenor där näringsliv och skolor kan mötas.
Inom kommunen har man skapat en strategisk kompetensgrupp som jobbar mot de branscher med störst behov. Just nu är det besöksnäringen som ropar högst efter hjälp, enligt Jenny Norberg Randowo.
Rekryteringsdag med snabbintervjuer
Efter att ha träffat representanter från besöksnäringen för att få en bild av behovet, anordnas nu en rekryteringsdag där företagen får chans att snabbintervjua jobbkandidater.
–Vi kommer att ha rekryteringsträffen i Vuxenskolans lokaler för att göra vägen så kort som möjligt för arbetsgivaren. Vi har bjudit in Arbetsförmedlingen med deras kandidater, KAA (Kommunens aktivitetsansvar) och Ystads gymnasieungdomar. Vi hoppas att så många som möjligt kommer då vi vet många företag som behöver mycket personal.
Fokusgrupp ska skapa intresse hos ungdomar
Parallellt pågår flera insatser som samarbeten med gymnasieskolans Hotell- och restaurangprogram inför certifiering, framtagande av nya och enklare utbildningsmöjligheter tillsammans med vuxenutbildningen och näringslivet.
–Vi har även startat en fokusgrupp som arbetar med att ta fram aktiviteter som kan skapa ett intresse hos ungdomar att arbeta inom besöksnäringen, förklarar Jenny Norberg Randowo.
”Viktigt med gemensam förståelse”
Ett av de företag i besöksnäringen som har fått hjälp via kommunen och Kompetenskompassen är Ess Groups Ystad Saltsjöbad.
–Jag är glad för det samarbetet vi har påbörjat tillsammans i Ystad kommun, det är viktigt med kommunens och näringslivets gemensamma förståelse utefter behov och det befintliga stöd som finns. Alla kan göra det, det behövs bara en samordnare med driv, säger Johanna Dahlström, Head of Ess Group Academy på Ystad Saltsjöbad.
Synergier med stora vinningar
Hon tillägger att bara genom att kommunen och det lokala näringslivet samlas, kan Ystad bli starkare och finna synergier med stora vinningar.
– Vi kan göra en hel del här och nu, men vi behöver inse att vi framåt behöver prata mer employer branding, fokus på hosting, och berätta stories om hur vår bransch är en skola för livet. Framför allt behöver vi berätta det redan på högstadiet, säger Johanna Dahlström.
Läs mer:
Snabbintervjuer ska lösa kompetensbristen