Annons

Ny musikdestination vill bredda stadens kulturliv

zoom Martin Lagerberg, vd för Banankompaniet. Foto: Oscar Bendrik
Martin Lagerberg, vd för Banankompaniet. Foto: Oscar Bendrik
NYHETER. Snart öppnar Stockholms största kulturscen B-K i Banankompaniets byggnad i Frihamnen och välkomnar 3700 besökare.
Annons

Banankompaniets byggnad ägs av Stockholms Stadshus och hyrs ut till Kulturarenor, som även ligger bakom klubbarna Trädgården, Under Bron och Färgfabriken Evenemang, Fållan och Eden.

Lokalerna i Frihamnen kommer husera tre scener och verksamheten fokuserar på livemusik, klubb och evenemang. Martin Lagerberg är vd för Banankompaniet och peppad inför premiären.

– B-K kommer öppna med pompa och ståt den 27:e maj med Stockholms populäraste klubb, Natten. Det kommer bli slutsålt och en jäkla fest. Därefter får vi besök av klubben Kind People Club som den här gången också är en efterfest till Rosendal Garden Party på Djurgården, säger han.

Och i höst?

– Under hösten har vi ett gäng internationella gäster som tidigare aldrig besökt Sverige och det kommer vara helt unika evenemang för Stockholm, säger han.

Majoriteten av evenemangen som anordnas av B-K kommer ha musikanknytning, med siktet på flera musikhändelser i veckan. Utbudet blir brett och kommer gynna stadens besöksnäring i stort, menar Martin Lagerberg.

– B-K ska fylla rollen som en konsertlokal för artister och klubbar som inte vill spela på en arena men nästintill klarar att fylla den, de som söker en plats och lokal med attityd och karaktär. Vi vill vara en motpol till en sportarenorna och vara en plats där själva lokalen lyfter innehållet. En plats som arrangörer, artister och klubbar vill förknippas med, säger Martin Lagerberg och lägger till:

– Vi vill också att B-K ska bredda Stockholms kulturliv genom att kunna erbjuda en konsertlokal av internationell klass, oavsett om det handlar om utseende, känsla, logistik eller gästupplevelse.

Ny destination för mat och kultur

Frihamnen är hittills inte känt för sin vibrerande kulturscen, men byggnaden Banankompaniet från 1928 har stora kulturella världen och tidstypiska detaljer har bevarats och får nu nytt ljus. Martin Lagerberg ser möjligheterna i hela området.

– Frihamnen är en väldigt spännande plats och går helt i linje med de platser som vi vill vara delaktiga i att destinationsutveckla. Området saknar detaljplan, det finns många tomma rålokaler och det är långt till boende. Allt detta skapar en plats med få begränsningar. Vi vill, tillsammans med grannarna, ta rygg på områdets historia och skapa en plats med högt i tak och som är värd att ta en omväg till.

Vad var tanken med hela projektet från början?

– Det var kärlek vid första ögonkastet! Första gången jag besökte lokalen såg jag bara möjligheter, uteservering längst med kajkanten, den pampiga fasaden, den stora lokalen utan pelare, de goda logistiska förutsättningarna och ett område i sin linda med otrolig potential till att bli något unikt för Stockholm.

Vad du ser mest fram emot inför öppningen?

– Jag ser verkligen fram emot att få möta besökarnas reaktioner när de gör entré till lokalerna.

Ser ni några utmaningar?

– En öppning är såklart fylld av nervositet för gänget bakom satsningen. Att inte stöta på barnsjukdomar är omöjligt. Men vår erfarenhet är att en spännande plats konstant utvecklas och förbättras. Allt krut skall inte läggas till öppning utan en verksamhet likt en plats, ska utvecklas varsamt och successivt och konstant skapa nya årsringar och upplevelser för besökarna, säger Martin Lagerberg.