Försäljningen av husbilar har ökat fem år i rad – och hittills i år har försäljningen av husbilar ökat med nära 19 procent. Men nu kan trenden vända. Regeringen föreslår nämligen höjd fordonsskatt för husbilar och andra tyngre dieselfordon för att minska utsläppen av koldioxid. För husbilar kan det handla om mer än en fördubbling av skatten de närmaste tre åren.
– Husbilsägare är en växande kundgrupp, så det kommer naturligtvis få konsekvenser för våra medlemmar och besöksnäringen generellt, säger Christer Jansson, rådgivare på SCR Svensk Camping.
– Husbilsägarna använder sina fordon mer än andra campinggäster och reser under större del av året. En konsekvens av förslaget kan bli att fler ställer av sina fordon under delar av året för att få ner skatten, vilket gör att det blir svårare för våra medlemmar att förlänga campingsäsongen.
Förslaget kan slå hårt mot camping och miljö
Christer Jansson tror också att förslaget kommer att leda till minskad försäljning av nya husbilar, vilket kan drabba campingplatserna indirekt.
– Men det är svårt att sia om hur stor nedgången blir.
Förslaget rör nya husbilar som registreras efter den 1 juli 2018. Mikael Wåhlund, operativ chef på campingkedjan Nordic Camping & Resort, tror också att skatten kommer att hämma nybilsförsäljningen. Han tror att skattehöjningen kan få fler att välja äldre, mindre miljövänliga husbilar.
– Jag tror risken finns att många väljer begagnade husbilar och då tjänar man inget på den här skattehöjningen miljömässigt.
Lyx- och miljöskatt
I dag finns det nästan 90 000 registrerade husbilar i Sverige. Förra året nyregistrerades 5 321 husbilar, vilket ökade antalet med 32 procent. Den kraftiga uppgången i branschen har lett till att allt fler campingplatser investerar och satsar mer på fler husbilsplatser. En av dem är Gullbrannagårdens camping söder om Halmstad.
– Vi märker att det är ett mycket större intresse för husbilar. Så här års är det bara husbilar som kommer, säger platschefen Magnus Bylander.
Han menar att det finns två sidor av förslaget.
– Jag tänker att det är en lyx- och miljöskatt, och med tanke på det allmänna miljöläget är campingbranschen lite utsatt. Det inte det bästa att åka runt med stora fordon ur en miljöaspekt. Husbilsåkarna är ofta människor med stabil ekonomi och de har kanske möjlighet att betala. Jag tror inte det blir någon chock för branschen.