Den 31 augusti kunde en enig styrelse för Visit Värmland godkänna den nya besöksnäringsstrategin. Strategin ska stärka den värmländska besöksnäringen med ett gemensamt fokus på Värmland som hållbar destination för alla som lever, bor i och besöker regionen. Just nu ligger fokus på att skapa handlingsplaner för att implementera den nya strategin.
– Vi kommer att hålla ett gemensamt uppstartsmöte för de som önskar i respektive kommun och så kommer vi att stötta där det behövs. Vartannat år gör vi en ordentlig avstämning och år 2031 ska vi göra slutredovisningen och se vilka lärdomar vi kan dra inför det fortsatta arbetet, säger Mia Landin, vd för Visit Värmland.
Åtta styrkor
Det har varit en bred enighet under arbetet med strategin där ett 80-tal representanter från olika offentliga organ i samhället varit med, menar Mia Landin. Visionen i strategin är ”ett hållbart Värmland för besökare, boende och näringsliv som förändrar världen genom att skapa en året-runt-baserad hållbar turism, växande besöksnäring och attraktiv platsutveckling sprungen ur innovation och våra regionala styrkor”. I strategin pekas åtta styrkor ut som utgör regionens särprägel. Bland dem finns bland annat kultur och kreativitet, skogen och Vänern.
Vill bli fler
– Vi har ett rikt kulturliv med alltifrån våra historiska författare Lagerlöf och Fröding till Alma Löv Museum och Lars Lerin, Västanå Musik & Teater och operahus i både Säffle och Karlstad, vi har fantastisk natur och så vackra Vänern som ju är Europas tredje största sjö, säger Mia Landin och fortsätter:
– Vi vill bli fler invånare och skapa fler livskraftiga företag här i Värmland och där är besöksnäring och attraktion väldigt viktig. Vi behöver hjälpas åt att skapa tillväxt, skapa fler arbetstillfällen och bibehålla samt utöka servicen på landsbygden.
Enkelt att resa hållbart
I strategin står bland annat att det ska vara enkelt att resa hållbart och nå besöksmål i alla delar av Värmland, naturupplevelserna ska upplevas som lättillgängliga för både besökare och lokalbefolkning och besöksnäringen ska vara online och bokningsbar. Man ska anpassa sitt erbjudande till att främst lyfta fram hållbara alternativ och göra dessa enkla för slutanvändaren att använda samt prioritera relevanta marknader och målgrupper som själva drivs av att resa hållbart.
– Vår tidigare strategi pekade tydligare ut vilka marknader som vi skulle arbeta med. Nu prioriterar vi närmarknader som Sverige och de nordiska länderna, men självklart även Mellaneuropa där Tyskland är störst för oss.
Norrmännen är tillbaka
Sommaren har varit helt okej för besöksnäringen enligt Mia Landin och Värmland sticker inte ut speciellt jämfört med övriga landet.
– Det har varit en bra sommarsäsong skulle jag vilja säga, men eftersom Värmland är stort på camping och naturturism så har vi naturligtvis haft det lite tuffare där. Hotellen i Karlstad har haft en fantastisk sommar. Vi har sett att gränshandeln har gått riktigt bra och norrmännen är definitivt tillbaka efter pandemin. De svenska turisterna har inte varit tillbaka i samma omfattning som under pandemin, men vi är starka på internationella gäster och ser att till exempel holländarna och tyskarna besöker oss igen. Den absolut största ökningen står dock våra danska vänner för och det är vi naturligtvis glada för.