Tillsammans vill den nya styrelsen verka för att utveckla Svensk Turism som forum och gemensam röst för den samlade svenska besöksnäringens olika delar, det vill säga resa, äta, bo, handla och göra.
– Jag ser fram emot att tillsammans med den nya styrelsen utveckla Svensk Turism, fortsätta arbetet med att organisera regeringens besöksnäringsråd och bidra i arbetet med besöksnäringsstrategin, säger Jonas Siljhammar.
– I och med bolagsstämman har vi nu ombildat Svensk Turism till en verksamhet med större fokus på de privata företagen inom besöksnäringens olika delar, men även med fortsatt viktig representation från huvudägarna i form av berörda branschorganisationer.
Svensk Turisms nya styrelse:
Ordförande: Jonas Siljhammar, VD Visita
Vice ordförande: Mats Hedenström, Näringspolitisk chef, Svensk Handel
Ledamöter:
Michael Carlsson, VD KustCamp Gamleby, KustCamp Ekön, ordförande SCR Svensk Camping Anna Grönlund, Branschchef Sveriges Bussföretag Elisabeth Haglund, VD, Hotel Tylösand Patrik Levin, VD Gekås AB Marcus Risberg, VD, Destination Gotland, ordförande Passagerarrederiernas förening Titti Rodling, VD, Svenska Skidanläggningars Organisation – SLAO Richard Svartvik, Head of operations Sweden and Latvia, Nordic Choice Hotels Krister Svensson, Chef SJ Försäljning Tina Thorsell, Chef samhällspolitik, Transportföretagen Maria Tolf, VD, ICA Supermarket Skeppet Kungshamn