I maj började Catharina Utanskog sin tjänst hos Arbetsförmedlingen, som branschstrateg med inriktning på besöksnäringen. Hennes uppgift är att hålla de anställda inom myndigheten uppdaterade om besöksnäringens behov.
– Jag presenterar näringen, hur den ser ut i dag och vilken framtid man tror på, framför allt vad gäller kompetens.
Vad möter du för reaktioner?
– Internt att det är fantastiskt bra. Det surras alltmer om besöksnäringen i samhället. Samtidigt blir många imponerade av vilken stor arbetsgivare besöksnäringen är.
Varför har AF inrättat tjänsten?
– För att besöksnäringen är en näring med stort behov av att anställa och en näring som är välkomnande – för ungdomar, för personer utan universitetsutbildning och många utrikesfödda är verksamma inom näringen. Så för AF är det en viktig sektor att ha ett nära samarbete med. Och för Jämtlands län, där det saknas stora industrier som anställer mängder med folk, är besöksnäringen viktig.
Du ska forma dina uppgifter efter de behov du möter. Kan du ge exempel?
– Alla diskuterar kompetensförsörjningen och det är ju ett arbete som vi på AF tillsammans med näringen måste arbeta för. Som att locka fler till gymnasieutbildningar inom restaurang. Där kanske vi kan göra olika insatser. AF skulle kanske kunna hitta forum där vi kan mötas. Jag etablerar kontakter nu och undersöker vilka kontaktnät som finns.
Ska företagen ringa dig?
– Absolut, hemskt gärna!
Vad vill du att företagen gör?
– Jag har själv varit verksam i besöksnäringen och vi som brinner för den måste berätta vilken rolig näring det är att jobba i och vilka möjligheter som finns!
Finns det något mer du vill lyfta?
– Ja, något jag själv har funderat på är hur det skulle vara möjligt att hjälpa arbetsgivare som har olika säsonger att arbeta ihop. Att få vinter och sommar att mötas när det gäller att hitta personal på ett mer strukturerat och lättillgängligt sätt än det finns i dag.