– Ökningen visar att det finns en enorm längtan efter att resa och längtan efter just sådant som Sverige erbjuder, säger Susanne Andersson, VD för Visit Sweden, som marknadsför Sverige som resmål i en rad länder för att öka nyfikenhet och intresset för Sverige.
Att siffrorna ökar beror enligt Susanne Andersson på flera faktorer. Dels är det uppdämda intresset för att resa och att komma bort enormt – speciellt i länder som haft och har hårdare covid-restriktioner än vi i Sverige. Dels har Visit Sweden aktivt fortsatt att marknadsföra och bearbeta sina fokusmarknader på olika sätt även under pandemin.
– I vår marknadsföring har vi medvetet lyft fram sådant vi genom vår kunskapsinsamling vet attraherar väldigt många: lättillgängliga naturupplevelser, ofta med städer som bas. Platser med mindre trängsel och lokalt genuina upplevelser. Vällagad och välsmakande mat och spännande boendealternativ.
Trots att intresset ökar för Sverige, vill hon inte hymla om att de internationella bokningarna hos absoluta majoriteten av svenska besöksnäringsaktörer störtdykt under pandemin. Vilket inte är konstigt: det är krångligt att resa över nationsgränser och reserestriktioner kan snabbt ändras. Men Visit Swedens kampanj som idag nått cirka 2 miljarder människor är hon nöjd med.
– Vi skapade en intressant vinkel för att berätta om hela Sverige som resmål på ett nytt sätt för att skapa nyfikenhet. Vi svarade också på en fråga som ofta förekommer i internationell media och som ett populärkulturellt fenomen: Vad betyder egentligen dessa konstiga produktnamn. Genom att ändra sättet man pratar om destination och göra det med glimten i ögat har vi nått väldigt goda resultat, säger Susanne Andersson.