Vid Gotlandsbåtens premiärtur från Nynäshamn till Visby i april tidigare i år så blev resultatet över förväntan. Totalt reste 2500 passagerare med den nya båtlinjen under de första fyra dygnen och på Gotland gladdes man åt de väntande besöksrekorden.
Medarbetare får gå
Trots den positiva starten gjorde bolaget en mångmiljonförlust i år. För att säkra verksamheten sökte Gotlandsbåten nya aktieägare och 30 miljoner kronor i nytt kapital. Nu när det inte lyckades har man beslutat att sätta verksamheten i viloläge.
– Det känns jättetråkigt, vi var många medarbetare som kämpade på och nu förlorar ett antal av dem sina jobb. Nu ligger fokus på att dra ner kostnaderna så att bolaget ska kunna leva kvar. Målet är att kunna väcka det till liv i framtiden, att Gotlandsbåten ska kunna gå i trafik igen är allas önskan, säger Ralph Axelson.
Ni sålde många biljetter under sommaren. Hur kommer det sig att ni ändå gjorde en miljonförlust?
– I somras sålde vi 160 000 biljetter och antalet besökare ökade med 15 procent under högsäsongen, något liknande har inte hänt tidigare. Men det kostar oerhört mycket pengar att driva den här verksamheten och man behöver finansiera upp för att kunna göra det långsiktigt. Och det har vi tyvärr inte lyckats med.
Inom Gotlands besöksnäring jublade man åt den extra kapaciteten för resande att ta sig till ön. För lite konkurrens hade pressat priserna uppåt och i perioder under högsäsong gjort det svårt att ta sig till och från Gotland.
Hos Region Gotlands bolag Inspiration Gotland, som arbetar för att främja ön som destinationer ser man stora nackdelar med att linjen ställs in.
– Jag fick veta det här alldeles nyss och jag tycker att det är väldigt synd. Det är alltid bra med konkurrens och dessutom har Gotlandsbåten gjort stor skillnad den här sommaren. Vi har märkt att antalet besökare har ökat och det har med tillgängligheten att göra, säger Cecilia Österlind, vd, Inspiration Gotland.
Vad betyder det för Gotlands besöksnäring att den här linjen läggs ner?
– Det återstår att se, jag vet att Destination Gotland har en dialog med Västervik och kanske kan det leda till att kapaciteten kan ersättas. De har också nybyggda färjor som är på väg in i trafik. Men självklart är det tråkigt att konkurrensen påverkas nu när Gotlandsbåten ställer in.