över hela året”, säger Monica Risenius, vd för Kiruna Lappland.
Monica Risenius är vd för Kiruna Lappland, paraplyorganisationen för kommunens turistföretag, sedan 2019. I bagaget har hon 15 års arbete med koncept och destinationsutveckling för femstjärniga hotell och andra företag i Europa, Asien och Mellanöstern.
– Jag har jobbat mycket med nyexploateringar och att skapa autencitet. I Kiruna behöver vi inte hitta på något för att stå ut. Här finns otroligt fina natur- och kulturvärden att utgå från, här handlar det mer om att hitta en hållbar väg framåt och att växa på rätt sätt.
Nytt hållbarhetsmål för 2030
I våras lanserade Kiruna Lappland ett nytt styrdokument för 2030, med målet att Kiruna då ska vara världens mest hållbara arktiska destination.
– Hållbarhet och bevarande är en grundförutsättning för vår framtid. Vi ska inte vara en volymdestination, det är viktigare att vi sprider turismen över hela året och att besökarna får en fördjupad relation med Kiruna genom upplevelser som knyter an till den lokala kulturen, säger Monica Risenius.
Hon gläds åt att den välkända restaurangen Kiruna Spis kommer att bevaras efter stadsomvandlingen, om än i ny form.
– Det tillkommer flera restauranger i den nya stadskärnan, men det är viktigt att allt inte blir konceptstyrt utifrån ett huvudkontor utan att vi får ha kvar de lokala entreprenörerna som gör det på sitt unika vis.
2 miljoner gästnätter
SCB:s inkvarteringsstatistik för 2021 visar att antalet svenska gästnätter i Swedish Lapland, samtliga kommuner i Norrbottens län, Skellefteå kommun och Sorsele kommun, var på samma nivå 2021 som 2019, det vill säga strax över 2 miljoner gästnätter.
Den nationella marknaden kompenserar dock inte för bortfallet av internationella gästnätter. 2019 var andelen internationella gästnätter 34 procent och år 2021 var motsvarande siffra 21 procent.
– Vi är ett internationellt resmål, med liten inhemsk befolkning, vilket gör oss beroende av besökare utifrån, säger Annika Fredriksson, Swedish Lapland Visitors Board, regionens officiella företrädare för besöksnäringen.
Vad ser du som den största utmaningen i regionen?
– Infrastrukturen för resor både till och inom resmålet. Näringen har själv pekat ut det som det största affärshindret. När det gäller det egna företagandet ses kompetensförsörjningen som den största utmaningen, säger Annika Fredriksson.
Kirunas turistbyrå välkomnar besökare fram till början av september på sin gamla plats i stadens Folkets hus. Sedan flyttar turistbyrån till det nya centrumet, som Monica tror blir en turistattraktion i sig.
– Det blir en plats som kopplar samman dåtid, nutid och framtid. Kronan på verket blir flytten av kyrkan. Jag inbillar mig att det blir som när Stenmark åkte skidor, att allt stannar upp.
”Det är nu det händer”
Innan vi skiljs åt tar Monica Risenius mig med till gruvområdet, den bästa platsen för att få se Kirunas nuvarande siluett.
– Det här är verkligen Kiruna: Erskinehusen, kyrkan och alla färger på fasaderna. Det är klart att det känns vemodigt att det ska försvinna, men det blir något nytt. Och vi har ett jättespännande år framför oss, för det är nu det händer.