Annons

Nya Scandic Go vill locka en ny generation resenärer

zoom Foto: Scandic
Foto: Scandic
NYHETER. En lägre prisnivå, hållbarhetsfokus samt rum för upp till sex personer väntar när Scandickoncernen öppnar nysatsningen Scandic Go efter sommaren.
Annons

I september lanseras Scandics nya varumärke Scandic Go, premiäröppningen sker i Stockholm under ledorden inbjudande design och smidig självservice.

– Ekonomisegment växer och en ny generation av resenärer efterfrågar hotell till bra pris i lägen med närhet till allt som destinationen har att erbjuda, säger Scandics designchef Lotta Björkman.

Hon menar att för denna kategori hotellgäster är hotellet inte destinationen, de vill istället upptäcka och utforska stadens utbud och själva välja vad de vill lägga pengarna på.

Miljömärkt med Svanen

In- och utcheckning samt beställning av mat och dryck gör gästerna själva digitalt. Det kommer att finnas tvättmöjligheter på plats samt låsskåp för att låsa in packningen efter att man checkat ut.

Scandic Go kommer, precis som resten av Scandickoncernens hotell, att vara miljömärkt med Svanen. Utöver det kommer flera av möblerna att vara gjorda av återvunnet material, till exempel stolar gjorda av kaffesump.

– Att erbjuda hållbara vistelser är centralt och resenärerna förväntar sig att bolag tar ansvar och driver på utvecklingen mot ett mer hållbart samhälle.

Vilka andra resebeteenden ser ni utmärker den nya generationen resenärer?

– De är mer resvana än tidigare generationer och har koll på vad de vill göra och upptäcka i staden. De vill inte betala paketpris för tjänster som inte nyttjas, utan prioriterar flexibilitet. De vill till exempel inte behöva styras av fasta frukosttider och vill kunna välja om de vill äta frukost på hotellet eller på det där fiket i kvarteret som någon tipsat om, konstaterar Lotta Björkman.

– De vill själva ha kontroll över bokningen, check-in och om rummet är klart, för att kunna planera sin dag efter det. De förväntar sig smidiga lösningar för incheckning, information före och under vistelsen, att det är enkelt att beställa och betala för maten som man kanske tar med upp till rummet.

I vilka konkreta detaljer kommer gästerna kunna skilja Scandic Go från övriga Scandichotell?

– På Scandic Go erbjuds en avskalad hotellupplevelse med det mest väsentliga för ett bra boende till ett bra pris. Det innebär större flexibilitet för gäster att själva välja vad de vill spendera sina pengar på. Till frukost erbjuds en ”brekkie deal” för ett bra pris samt enklare varm mat 24/7. Man kan resa ihop med kompisgänget då det framöver kommer finnas rum för upp till sex personer, vilket är smart för plånkan.

Vilka aktörer på marknaden är i nuläget de främsta konkurrenterna till just Scandic Go?

– I Norden är ekonomisegmentet något underutvecklat jämfört med i Europa. Där är det inget nytt med designinriktade aktörer inom ekonomisegmentet, såsom Moxy, Citizen M, Motel One och Ruby. Vi ser en stor potential att kunna tillföra ett nytt och lekfullt varumärke till en marknad i Norden, Tyskland och Polen, säger Lotta Björkman.