För att få fler att upptäcka Nyköping och för att öka gemenskapen mellan de som bor i staden testar kommunen nu ett nytt grepp. På den digitala plattformen https://nykopingsguiden.se/ambassador/ lyfter invånare fram sina favoritplatser med hjälp av filmer, quiz och egna berättelser. Projektet som går under namnet ”Stolt ambassadör”, har fått ett positivt mottagande, enligt Maria Säfverblad, destinationskoordinator på Nyköping Turism.
– Många företagare här i stan tycker att det är kul. Att vi gör den här satsningen. Det har redan börjat märkas att folk går in butiker och restauranger efter att blivit tipsade.
Förutom att öka stadens attraktionskraft, vad hoppas ni att ambassadörskapet ska mynna ut i?
– Vi har flera förhoppningar, dels vill vi ju att de som besöker Nyköping tar med sig positiva upplevelser härifrån och att de i sin tur tipsar andra om att besöka oss. Ett annat långsiktigare mål är att skapa lönsamhet för hela Nyköping. Det finns oändligt många vackra resmål i Sverige, konkurrensen om besökarna är stentuff.
Hittills har över 6 000 personer besökt den digitala plattformen, samtidigt som 50 invånare anmält sig till ambassadörer. Eva Gunjohnsdotter är en av dem som syns på webbplattformen tillsammans med andra Nyköpingsbor.
– Jag är stolt Nyköpingsbo, jag älskar verkligen min stad där jag är född och uppvuxen. Jag tycker att Nyköping har så mycket att erbjuda både vad gäller restaurangutbud, friluftsliv, shopping, hotell och så Östersjön precis runt knuten, säger Eva Gunjohnsdotter.
Även Ann-Sofi Flodin, som till vardags arbetar i en klädbutik i centrum, berättar gärna för andra om allt bra med Nyköping.
– För mig är det självklart att jag tipsar besökare som kommer till butiken och frågar vad de ska göra här över en dag. Jag märker att mina personliga tips är uppskattade och att jag gör något viktigt. Jag blir extra glad när de kommer och tackar efteråt och är nöjda med sin vistelse här.
Satsningen med ”Stolta ambassadörer” är långsiktig och fortsätter tillsvidare, bland annat via digitala kanaler och workshops till besöksnäringen.