Annons

Nypremiär för Högbo Brukshotell & Spa efter renoveringen

NYHETER. Under nästan två år har Högbo Brukshotell & Spa genomgått en omfattande renovering. Den 1 juni var det dags för invigning av bland annat ett nybyggt spa och ett orangerie med bar och bistro.
Annons

– Det har gått oerhört bra. Det är fantastiskt att så många personer och olika yrkeskategorier kan samverka för att färdigställa ett hus. Känslan nu när det är klart är oslagbar, säger Tomas Lindqvist, vd och hotellchef på Högbo Brukshotell & Spa.

Renoveringen har resulterat i tolv nya hotellrum, åtta nya konferensrum, ny lobby och reception, ett spa på 1 100 kvadratmeter samt ett orangerie med bar och bistro.

– Det som väntar gästerna är en helt nydesignad produkt med mycket ljus. Det finns många miljöer att ta det lugnt i. Det passar vår produkt i övrigt då många är här för att åka skidor eller cykla mountainbike. Då behövs platser att koppla av på när man inte är aktiv, säger Tomas Lindqvist.

Fokus på svensk dryck

Spaet består bland annat av flera bastukoncept, utomhuspooler, fotbad och loungeytor. Det är tillgängligt för både hotellgäster och utomstående besökare.

– Efterfrågan på spaet är stor från lokalmarknaden. Vi hade 200 gäster på invigningsdagen. Egentligen avtar spasäsongen så här års, men vi ser en ökad bokning på hotellet i höst som vi inte brukar göra annars. Vi vill ju att spaet ska hjälpa vår övriga produkt och att vi får sälja fler hotellnätter, säger han.

I det nybyggda orangeriet finns en bar med fokus på svensk dryck. Bistron har ett öppet kök som bland annat serverar flatbread med råvaror skördade runt knuten.

– Det är inte samma finlir som i vår andra restaurang, men det är robust och ärlig mat.

Stor nyrekrytering

När Besöksliv pratade med Tomas Lindqvist i januari, mitt under renoveringen, var en stor utmaning att hitta de 15–20 nya medarbetarna som behövdes till spaet och bistron.

– Vi klarade det och är oerhört nöjda. Vi hade lite svårt att få ihop terapeuter till spadelen. Men det är inte så konstigt eftersom vi gick från noll till tio. Många andra har problem att hitta personal till kök och servering, men vi har fått massa nya sköna medarbetare. Det känns jättefint, säger Tomas Lindqvist.

Nu kvarstår att justera några sista småsaker innan precis allt är på plats.

– Jag har längtat i flera månader efter att få ta emot kunder i det nya delarna. Det är en enorm befrielse att få se allas glädje – både gästernas och de anställdas.